لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۴

بورل: پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام معقول بود


جوزپ بورل می‌گوید اگر ما بتوانیم توافق برای احیای برجام را به سرانجام برسانیم، جهان جای امن‌تری خواهد بود
جوزپ بورل می‌گوید اگر ما بتوانیم توافق برای احیای برجام را به سرانجام برسانیم، جهان جای امن‌تری خواهد بود

مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۳۱ مرداد اعلام کرد که پاسخ ارائه شده از سوی ایران به آخرین پیشنهاد این اتحادیه برای احیای برجام «معقول» بود.

جوزپ بورل در یک نشست دانشگاهی در شهر سانتاندر اسپانیا گفت: «یک طرح پیشنهادی از سوی من به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات ارائه شد... و پاسخ ایران به آن را معقول دیدم. این پاسخ به ایالات متحده آمریکا منتقل شد که هنوز به طور رسمی به آن جوابی نداده است».

او افزود: «ما منتظر پاسخ آمریکایی‌ها هستیم و امیدوارم که این پاسخ به ما اجازه دهد تا ختم مذاکرات را اعلام کنیم-امید من این است ولی نمی‌توانم به شما اطمینان بدهم».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید امیدوار است که پاسخ مثبت آمریکا را در هفته جاری دریافت کند.

اشاره مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پاسخی است که ایران هفته گذشته تسلیم او کرد تا ۱۶ ماه مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ بین ایران و قدرت‌های جهانی جمع‌بندی شود.

اتحادیه اروپا گفته است که پیشنهادهای جوزپ بورل «متن نهایی» است و طرفین باید فقط جواب مثبت یا منفی خود را ارائه کنند.

آقای بورل روز دوشنبه گفت احتمال برگزاری نشستی در «هفته جاری» برای احیای برجام وجود دارد.

او اظهار داشت: «نشستی برای اواخر هفته قبل برنامه‌ریزی شده بود ولی برگزار نشد. احتمال دارد که نشست یاد شده این هفته برگزار شود».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که به اندازه کافی مذاکره صورت گرفته است و اکنون در نقطه عطف قرار داریم.

آقای بورل تصریح کرد: «اگر ما بتوانیم این توافق را به سرانجام برسانیم، جهان جای امن‌تری خواهد بود».

در آخرین دور از مذاکرات احیای برجام در وین بر سر متن پیشنهادی اتحادیه اروپا، گفت‌وگوهایی بین نمایندگان کشورهای عضو برجام انجام شد و هیئت‌های مذاکرات کننده روز ۱۷ مرداد برای مشاوره به کشور خود بازگشتند.

ایران روز ۲۴ مرداد پاسخ خود را به «متن نهایی» اتحادیه اروپا ارائه کرد.

هنوز گزارشی رسمی از مفاد پاسخ ایران منتشر نشده است ولی شبکه تلویزیونی الجزیره روز ۲۹ مرداد از قول منابع آگاه گزارش داد که لغو تحریم‌های ایران در چارچوب احیای برجام، دو مرحله‌ای و در چهار فاز خواهد بود. در مجموع روند لغو تحریم‌های در دو مرحله ۶۰ روزه و چهار فاز انجام خواهد شد.

منابع آگاه که نام آن‌ها فاش نشده است، به الجزیره گفته‌اند آمریکا به ایران تضمین می‌دهد که بتواند طی ۱۲۰ روز، ۵۰ میلیون بشکه نفت خود را بفروشد. همچنین هفت میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد خواهد شد و تحریم‌ها علیه ۱۷ بانک و ۱۵۰ نهاد اقتصادی ایران برچیده می‌شود.

با این حال، سایت «آکسیوس» و «والا نت» می‌گویند دولت جو بایدن در روزهای اخیر تلاش کرده است که به اسرائیل اطمینان دهد که احیای برجام قریب الوقوع نیست و با اعطای امتیازات جدید به ایران موافقت نکرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، فرانسه و سایت رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG