لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۰

جوزپ بورل: نسبت به احیای فوری برجام کمتر امیدوار هستم


جوزپ بورل می‌گوید تعاملات اخیر ایران و ایالات متحده نشان می‌دهد که اختلاف مواضع آن‌ها بیشتر شده است
جوزپ بورل می‌گوید تعاملات اخیر ایران و ایالات متحده نشان می‌دهد که اختلاف مواضع آن‌ها بیشتر شده است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید از امیدواری‌اش نسبت به احیای فوری برجام کاسته شده است.

جوزپ بورل روز دوشنبه ۱۴ شهریور گفت: «با تاسف باید بگویم که نسبت به ۲۸ ساعت پیش، اکنون برای احیای برجام کمتر اطمینان دارم».

او در ادامه تصریح کرد پاسخ ایران به پیشنهاد متن نهایی با درخواست تضمین‌های بیشتر و بستن پرونده پادمانی کمکی به احیای برجام نمی‌کند و روند احیای توافق هسته‌ای «در خطر» است.

آقای بورل که در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل سخن می‌گفت، افزود: تعاملات اخیر ایران و ایالات متحده نشان می‌دهد که اختلاف مواضع آن‌ها بیشتر شده است.

او گفت: «اما آخرین تعامل ما همگرایانه نبود بلکه واگرایانه است. بسیار نگران‌کننده خواهد بود اگر روند به هم نزدیک نشود. کل روند در خطر است».

آقای بورل افزود: «بنابر این در حال مشورت با دیگر طرف‌های مذاکرات برجام، به ویژه ایالات متحده هستم».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره درخواست تهران برای بسته شدن پرونده مربوط به منشا ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده ایران گفت: اگر جمهوری اسلامی خواهان دستیابی به توافق فوری در احیای برجام است، این درخواست کمکی به موضوع نمی‌کند.

در حالی که واشینگتن هشدار داده است که تهران نباید موضوع تحقیقات آژانس از مواد هسته‌ای و مکان‌های اعلام نشده خود را به توافق احتمالی احیای برجام گره بزند، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه اعلام کرد که «بسته شدن پرونده مسائل پادمانی در روند مذاکرات» بخشی از «تضمینی» است که جمهوری اسلامی برای «قوی‌تر» شدن این توافق احتمالی، دنبال می‌کند.

ناصر کنعانی در مورد پاسخ اخیر ایران به متن پیشنهادی توافق احیای برجام گفت دلیل اصرار تهران بر خواسته «بسته شدن پرونده مسائل پادمانی در روند مذاکرات»، «دور کردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از رفتارهای سیاسی و بازی‌های سیاسی» است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس در ماه‌های اخیر بارها هشدار داده که ایران در مورد منشأ اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده خود همکاری نمی‌کند.

در ماه‌های اخیر، یک قطعنامه نیز در این زمینه در شورای حکام آژانس به تصویب رسیده است.

هشدار نسبت به جنگ ترکیبی روسیه

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین نسبت به «هفته‌های بسیار چالش‌انگیز» پیش روی اقتصاد و انرژی اروپا به‌دلیل فشار «جنگ ترکیبی» روسیه هشدار داد.

آقای بورل از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست که آماده شرایط پیش رو باشند: «هفته‌های آتی بسیار چالش‌انگیز خواهد بود. در حالی که اوکراینی‌ها تاوان تهاجم نظامی روسیه را با جان‌شان پرداخت می‌کنند، دیگر کشورهای اروپایی تحت فشار انرژی و اقتصادی هستند».

او افزود: «دیگر کشورها، خصوصا کشورهای آفریقایی نیز از تبعات جنگ روسیه علیه اوکراین آسیب می‌بینند و اتحادیه اروپا تلاش می‌کند که از تحریم‌ها به‌عنوان ابزاری برای جلوگیری از مناقشه استفاده کند».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد تبعات تحریم‌های اروپا بر اقتصاد روسیه نیز «قطعا در حال افزایش است»، خصوصا در زمینه تکنولوژی‌های پیشرفته.

او اظهار داشت: حوزه انرژی خود روسیه در حال افول است، زیرا این کشور بدون تکنولوژی غربی توانایی توسعه حوزه نفت و گاز خود را ندارد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، آناتولی، کمیسیون اروپا، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG