لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

اتحادیه اروپا آماده تحریم ترکیه بر سر اختلافات در مدیترانه است


جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

دیپلمات عالی اتحادیه اروپا هشدار داد که این اتحادیه در واکنش به عملیات اکتشافی ترکیه در شرق دریای مدیترانه خود را آماده تحریم این کشور می‌کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه ۷ شهریور گفت که هدف از این تحریم‌ها محدود کردن توانایی ترکیه در عملیات اکتشاف گاز طبیعی در آب‌های مورد مناقشه با یونان است و می‌تواند شامل افراد و کشتی‌های ترکیه‌ای بشود.

آقای بورل جهت حضور در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به برلین سفر کرده است، نشستی که حمایت این اتحادیه از یونان را به نمایش می‌گذارد.

وی در کنفرانسی خبری گفت که اتحادیه اروپا آماده تحریم‌ کشتی‌های ترکیه‌ای، ممانعت از ورود آنها به بنادر اروپایی و همچنین تحریم‌های اقتصادی علیه آنکارا است.

جوزپ بورل در توضیح این تحریم‌های اقتصادی افزود: «اقدامات ما می‌تواند متوجه آن بخش‌‌های اقتصاد ترکیه باشد که به اقتصاد اروپا وابسته است.»

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که اما با این حال هم آقای بورل و هم هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، تاکید کردند که اتحادیه اروپا پیش از هر چیزی خواستار مذاکره برای برطرف کردن تنش‌ها میان یونان و ترکیه است، دو کشوری که هر دو عضو ناتو هستند.

ترکیه از سویی نامزد پیوستن به اتحادیه اروپا هم هست و حال دیپلمات‌های غربی احتمال می‌دهند که این مناقشه نامزدی ترکیه در این اتحادیه را هم تحت الشعاع خود قرار دهد.

دو دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا به خبرگزاری گفتند، وزرای خارجه اتحادیه موافقت کرده‌اند تا تصمیم‌گیری در این باره را به رهبران دولت‌های اروپایی واگذار کنند که قرار است ماه آینده در اجلاسی دو روزه حضور یابند.

اخیرا کشف ذخایر گازی در آب‌های اطراف جزیره کرت متعلق به یونان و قبرس موجب تحرکات جدیدی در ارتباط با این منابع غنی و احیای رقابت‌های قدیمی میان یونان و ترکیه شده است.

این تنش‌ها از ۲۰ مرداد و بعد اعزام یک کشتی تحقیقاتی ترکیه همراه با چند کشتی جنگی به آب‌های این منطقه مورد مناقشه بالا گرفت. یونان نیز متعاقب آن مانوری نظامی با کشورهای فرانسه، ایتالیا و قبرس در این آب‌ها برگزار کرده است.

XS
SM
MD
LG