لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

اپوزیسیون سوریه: اروپا باید به خروج ایران از سوریه کمک کند


نصر حریری از چهره‌های مخالف حکومت بشار اسد می‌گوید نقش ایران در سوریه بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود و هزینه آن را مردم سوریه می‌پردازند
نصر حریری از چهره‌های مخالف حکومت بشار اسد می‌گوید نقش ایران در سوریه بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود و هزینه آن را مردم سوریه می‌پردازند

یکی از رهبران مخالفان حکومت سوریه روز پنجشنبه گفت خروج آمریکا از برجام راه را برای اعمال فشار به حکومت ایران هموار کرده تا به حمایت نظامی از رژیم بشار اسد پایان داده و از سوریه خارج شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این سخنان را نصر حریری یکی از اعضای کمیسیون مذاکرات مخالفان بشار اسد در بروکسل بیان کرد.

همزمان بشار اسد نیز روز پنجشنبه گفت نیروهای آمریکایی باید سوریه را ترک کنند چون مردم خاورمیانه از اشغال خارجی ها خسته شده اند.

نصر حریری در رد سخنان بشار اسد گفت روسیه و ایران در جنگ سوریه به نیابت از حکومت جنگیده و به آن کمک کرده‌اند مناطق گسترده‌ای را از شورشیان و گروه موسوم به «خلافت اسلامی» بازپس بگیرد. آقای حریری گفت در حال حاضر حدود صد هزار نیروی ایرانی و یا وابسته به ایران در سوریه هستند.

نصر حریری در بخش دیگری از سخنانش گفت: «نقش ایران در سوریه بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود و هزینه آن را مردم ما می‌پردازند. بنابراین ما از هر اقدام بین المللی برای کاستن از نفوذ ایران در سطح منطقه و به خصوص در سوریه حمایت می‌کنیم.»

وی افزود: «ما نمی‌توانیم این دو موضوع یعنی فعالیت‌های هسته ای ایران را از برنامه‌های موشکی و رفتار زیانبار آن کشور در منطقه جدا کنیم.»

دونالد ترامپ در ماه مه تصمیم گرفت آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کند. طبق اين توافق بین المللی ایران پذیرفته است در مقابل لغو تحریم‌ها فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.

اتحادیه اروپا که این توافق را عامل مهمی در ثبات و امنیت بین المللی می‌داند تلاش دارد آن را حفظ کند.

اما برخی از کشورهای اروپایی مثل آمریکا مخالف دخالت‌های نظامی ایران در خاورمیانه از جمله سوریه و یمن هستند و در عین حال خواستار محدود شدن فعالیت های موشکی ایران هستند.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید نصر حریری روز پنجشنبه درمورد این مسائل با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرد.

آقای حریری گفت: «تا زمانی که ایران و شبه نظامیان وابسته به آن کشور در سوریه باشند نمی‌توان به یک راه حل سیاسی دست یافت. تا زمانی که شرکای خارجی رژیم بشار اسد در سوریه باشند نمی‌توان به یک راه حل رسید. ما به دنبال یافتن شیوه‌هایی برای مجبور کردن ایران به خروج از سوریه هستیم.»

با توجه به حمایت روسیه و ایران از حکومت بشار اسد اکنون موقعیت او در جنگ سوریه تحکیم شده است. در طول جنگ داخلی هفت ساله سوریه حدود نیم میلیون نفر کشته شده، شش میلیون نفر در داخل کشور آواره شده و حدود پنج میلیون نفر به عنوان پناهجو به کشورهای دیگر از جمله اروپا رفته‌اند.

اما نصر حریری گفت حتی سه سال دخالت نظامی گسترده روسیه نتوانسته است حکومت را به یک پیروزی قطعی برساند و در صورت خروج نیروهای روسیه هنوز هم امکان دارد رژیم بشار اسد سرنگون شود.

آقای حریری افزود: «شایعاتی که می‌گویند رژیم به پیروزی رسیده واقعیت ندارد. تحت شرایط فعلی رژیم نمی‌تواند مدعی یک پیروزی باثبات باشد.» او در عین حال گفت اگر روسیه می‌خواهد از جنگ داخلی سوریه خارج شود باید مذاکرات صلح بین المللی را جدی بگیرد.

اتحادیه اروپا به طور جدی از مذاکرات صلح سوریه به میانجی‌گری سازمان ملل متحد حمایت می‌کند. ولی به دلیل حمایت آمریکا و روسیه از طرف‌های متخاصم در جنگ داخلی سوریه این مذاکرات تاکنون پیشرفت چندانی نکرده است.

منبع: خبرگزاری رویترز؛ ب.ب/س.ن
XS
SM
MD
LG