لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۲

اروپا تحریم‌های جدیدی علیه ایران به خاطر ارسال پهپاد به روسیه اعمال می‌کند


تحریم‌های جدید علیه ایران بخشی از دهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا و هفت کشور صنعتی جهان علیه روسیه به خاطر تهاجم نظامی به اوکراین است
تحریم‌های جدید علیه ایران بخشی از دهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا و هفت کشور صنعتی جهان علیه روسیه به خاطر تهاجم نظامی به اوکراین است

اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه ایران به‌دلیل ارسال پهپادهای انتحاری به روسیه برای هدف قرار دادن تاسیسات غیرنظامی و مناطق مسکونی اوکراین اعمال می‌کند.

بر اساس بسته جدید تحریم‌ها که روز چهارشنبه ۲۶ بهمن‌ در سایت شورای اروپایی منتشر شد، هفت نهاد مرتبط با سپاه پاسداران ایران به فهرست تحریم‌های «رژیم کالاهای با کاربرد دوگانه» اضافه می‌شود.

بدین ترتیب خرید و فروش کالاهایی که هم کاربرد غیرنظامی و هم نظامی دارند، با این نهادها ممنوع می‌شود.

اورسلا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی، اعلام کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پهپادهای «شاهد» را در اختیار روسیه قرار داده است؛ «بنابراین، ما اکنون هفت شرکت ایرانی را به رژیم کاربرد دوگانه خود اضافه می‌کنیم. آن‌ها اکنون تحت ممنوعیت کامل فروش اقلام حساس به روسیه هستند و این باید به عنوان یک بازدارنده قوی برای سایر شرکت‌ها و تجار بین‌المللی عمل کند».

تحریم‌های جدید علیه ایران بخشی از دهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا و هفت کشور صنعتی جهان علیه روسیه به خاطر تهاجم نظامی به اوکراین است و قرار است روز ۲۴ فوریه، حدود ۹ روز دیگر و در سالگرد تهاجم ارتش روسیه به اوکراین، به تصویب برسد.

خانم فون در لاین گفته است تحریم‌های جدید صادرات برخی تجهیزات و تکنولوژی‌های خاص با کاربرد دوگانه به ارزش ۱۱ میلیارد یورو به روسیه را ممنوع می‌کند و کشورهای ثالث نیز ملزم هستند صادرات این کالاها به روسیه را متوقف کنند.

رئیس کمیسیون اروپایی گفته است بسیاری از تجهیزات صنعتی مورد نیاز روسیه به فهرست تحریم‌ها اضافه شده است: «صادرات اقلام حیاتی برای بخش صنعت روسیه از جمله تجهیزات الکترونیک، وسایل نقلیه تخصصی، قطعات ماشین‌آلات، قطعات یدکی کامیون و موتورهای جت به لیست تحریم‌ها اضافه شده است».

او در ادامه تصریح کرد بروکسل خواهان اعمال کنترل صادرات بر روی ۴۷ قطعه الکترونیکی دیگر است که می‌تواند در سیستم‌های تسلیحاتی روسیه از جمله هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌ها و هلی‌کوپترها مورد استفاده قرار گیرد.

جوزپ بورل، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، نیز اعلام کرد تحریم‌های جدید همچنین شامل قرار دادن تقریباً ۱۰۰ فرد و نهاد دیگر در فهرست سیاه ممنوعیت دریافت روادید و مسدود کردن دارایی‌ آن‌ها می‌شود: «این‌ها شامل کسانی هستند که مسئول فعالیت‌های نظامی، تصمیم‌گیری‌های سیاسی، پروپاگاندا و انتشار اطلاعات نادرست هستند. ما کسانی را که در آدم‌ربایی، اخراج و فرزندخواندگی اجباری کودکان اوکراینی به روسیه مشارکت داشته و همچنین کسانی که امکان غارت منابع اوکراین را فراهم می‌کنند، هدف قرار می‌دهیم».

با استفاده از گزارش کمیسیون اروپایی، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG