لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۷

اتحادیه اروپا تحریم‌های بلاروس را گسترش می‌دهد


جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند که تحریم‌های بلاروس را تا شرکت‌ها و فعالان اقتصادی گسترش دهند.

اقدامات تنبیهی اتحادیه اروپا واکنشی به سرکوب اعتراضات طرفداران دمکراسی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر در بلاروس است که از روز ۹ اوت آغاز شده و هنوز ادامه دارد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۲۹ آبان ضمن اشاره به این نکته که تحریم‌های قبلی این اتحادیه علیه الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهور و ده‌ها تن از مقامات ارشد بلاروس سرکوب مخالفان را متوقف نکرده گفت: «تحریم‌های جدید نه فقط افراد بلکه نهادها، موسسات و فعالان اقتصادی را در برخواهد گرفت.»

آقای بورل افزود: «این تحریم‌ها روی فعالیت‌های اقتصادی عادی در بلاروس تاثیر خواهد گذاشت.»

اتحادیه اروپا در هفته‌های گذشته الکساندر لوکاشنکو و ۵۳ مقام ارشد دولت بلاروس را به دلیل سرکوب بیرحمانه مخالفان و تقلب انتخاباتی در فهرست تحریم‌های این اتحادیه قرار داد. بر اساس این تحریم صدور روادید برای این افراد ممنوع و دارایی‌های آنها مسدود می‌شود.

آمریکا و چند دولت غربی دیگر از جمله بریتانیا و کانادا نیز تحریم‌هایی علیه مقامات دولت بلاروس وضع کرده‌اند.

آقای بورل افزود که وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جلسه خود که به صورت مجازی برگزار شد به این نتیجه رسیده‌اند که «هیچ نشانه مثبتی در رفتار حکومت بلاروس دیده نمی‌شود و در نتیجه تصمیم گرفته‌اند که در واکنش به تداوم سرکوب بی‌رحمانه و در حمایت از حقوق دمکراتیک مردم آن کشور دور جدید تحریم‌ها را آماده کنند».

آقای بورل یادآوری کرد که کشورهای عضو می‌توانند اهداف تحریم‌های جديد را پیشنهاد دهند. جلسه بعدی وزرای خارجه اتحادیه اروپا قرار است روز ۷ دسامبر برگزار شود.

به دنبال رای‌گيری در روز ۹ اوت، کمیسیون انتخابات بلاروس اعلام کرده که الکساندر لوکاشنکو که ۲۶ سال بر کشور حکومت کرده در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسیده است. ولی مخالفان می‌گويند که در رای‌گیری تقلب شده و نامزد آنها به پیروزی رسیده است. اتحادیه اروپا و آمریکا نتایج این انتخابات را به رسمیت نشناخته‌اند.

در جریان سرکوب اعتراضات چندین نفر از معترضان کشته شده و هزاران نفر بازداشت شده‌اند. همچنین گزارش‌ها و شواهد معتبری در مورد بدرفتاری با زندانیان و شکنجه منتشر شده است. اکثر رهبران مخالفان نيز بازداشت و یا مجبور شده‌اند کشور را ترک کنند.

روز ۲۵ آبان نیروهای پلیس برای متفرق کردن اجتماع معترضان در شهر مینسک از گاز اشک‌آور و نارنجک‌های مشقی استفاده کرده و صدها نفر را بازداشت کردند.

روز ۲۳ آبان و چند روز پس از مرگ یک معترض که از قرار معلوم به دلیل ضرب و شتم شدید نیروهای امنیتی جان خود را از دست داد، الکساندر لوکاشنکو باری دیگر به مخالفان حمله کرد و گفت قدرت را به هیچ فرد و گروهی واگذار نخواهد کرد.

سیواتلانا تسیخانوسکایا، رهبر مخالفان بلاروس که به خاطر نگرانی از امنیت خود و خانواده‌اش به لیتوانی گریخته است چند روز پیش از اتحادیه اروپا خواست حلقه نزدیکان و افراد وابسته به لوکاشنکو را تحریم اقتصادی کند.

او همچنین از فدراسیون بین‌المللی هاکی روی یخ که در حال بررسی احتمال لغو مسابقات بین المللی سال ۲۰۲۱ در بلاروس است خواست با قاطعیت این تصمیم را اجرا کند.

فدراسیون بین‌المللی هاکی روی یخ اعلام کرده که به دلیل ادامه اعتراضات در بلاروس، تهدید لتونی، میزبان دیگر این مسابقات به کناره گیری و پیامدهای بحران کرونا در حال بررسی نحوه و مکان برگزاری مسابقات قهرمانی سال ۲۰۲۱ است.

XS
SM
MD
LG