لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۹

اتحادیه اروپا همزمان با بدتر شدن مناسبات با روسیه خواستار اتحاد کشورهای عضو شد


جوزپ بورل می‌گوید اتحادیه اروپا باید خود را برای وخامت مناسبات با روسیه که اکنون در نازلترین سطح است آماده کند.
جوزپ بورل می‌گوید اتحادیه اروپا باید خود را برای وخامت مناسبات با روسیه که اکنون در نازلترین سطح است آماده کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۲۶ خرداد هشدار داد که مناسبات با روسیه رو به وخامت خواهد گذاشت و از کشورهای عضو خواست اجازه ندهند که مسکو بین آن‌ها تفرقه بیندازد.

جوزپ بورل در یک نشست خبری به مناسبت انتشار گزارش جدیدی در خصوص روسیه گفت بعید است مناسبات اتحادیه اروپا با مسکو در آینده نزدیک بهبود پیدا کند.

او افزود: «اتحادیه اروپا باید واقع‌گرا باشد و خود را برای وخامت مناسبات با روسیه که اکنون در نازلترین سطح است آماده کند».

راهبرد پیشنهادی آقای بورل در اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا که روزهای چهارم و پنجم تیر برگزار می‌شود بررسی خواهد شد.

محورهای اصلی این راهبرد مقابله فعال با سیاست‌های روسیه در زمینه نقض حقوق بشر، مهار فشارهای مسکو بر کشورهای عضو اتحادیه و تداوم تماس و همکاری با روسیه در راستای منافع مشترک اتحادیه اروپاست.

اما کشورهای عضو اتحادیه در زمینه اتخاذ بهترین سیاست در قبال روسیه دستخوش اختلاف هستند. روسیه بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی اروپاست و علاوه بر این در برخی از بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مهم، از جمله توافق هسته‌ای با ایران، جنگ داخلی سوریه و درگیری لیبی نقش مهمی ایفا می‌کند.

آلمان، یکی از وزنه‌های مهم اتحادیه اروپا، با روسیه مناسبات اقتصادی گسترده‌ای دارد که بحث برانگیزترین مورد آن خط لوله انتقال گاز از روسیه و در بستر دریای بالتیک (نورد استریم ۲) است. فرانسه، یکی دیگر از قدرت‌های مهم اروپایی نیز از وضع تحریم‌های بیشتر علیه روسیه اکراه دارد.

جوزپ بورل تاکید کرد که تنها راه اعمال فشار به روسیه برای توجه به اتحادیه اروپا این است که کشورهای عضو اجازه ندهند مسکو بین آن‌ها تفرقه بیاندازد و با دولت روسیه معاملات دوجانبه انجام ندهند.

او افزود: «به من گفته شده که دولت روسیه هیچ تمایلی به تماس با اتحادیه اروپا ندارد و ترجیح می‌دهد مناسبات خود را به طور جداگانه با تک تک کشورهای عضو که بخصوص برای مسکو مهم هستند تنظیم کند».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد اگر کشورهای عضو اتحادیه می‌خواهند این راهبرد را اجرا کنند باید از تنظیم مناسبات جداگانه با مسکو پرهیز کنند.

به گفته وی، «اگر همه کشورهای عضو به روسیه بگویند که شما باید با اتحادیه اروپا طرف بشوید مسکو چاره‌ای نخواهد داشت جز آن‌که مناسباتش را با کل اتحادیه تنظیم کند».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG