لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

اتحادیه اروپا در انتظار پاسخ تهران و واشینگتن برای از سرگیری مذاکرات برجام است


 انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا و علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران روز پنج‌شنبه در تهران با هم دیدار کردند
انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا و علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران روز پنج‌شنبه در تهران با هم دیدار کردند

سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که او منتظر پاسخ واشینگتن و تهران است تا از طرفین مذاکرات برجام برای برگزاری یک نشست دعوت به عمل آورد.

پیتر استانو روز پنج‌شنبه ۲۲ مهر اظهار داشت، انریکه مورا، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا که در حال حاضر در ایران است بر ضرورت «از سرگیری فوری مذاکرات» تاکید کرده است. او افزود: «ما در انتظار پاسخ ایران هستیم».

آقای استانو همچنین گفت: «جوزپ بورل نیز به سهم خود در واشینگتن است و دیداری با همتای آمریکای خود آنتونی بلینکن در رابطه با توافق هسته‌ای با ایران خواهد داشت. ما باید نتیجه این مذاکرات را ببینیم».

رسانه‌های داخلی ایران روز پنج‌شنبه از دیدار انریکه مورا با علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران، خبر دادند. این گزارش‌ها می‌گویند که لغو تحریم‌ها علیه ایران، تحولات افغانستان و نیز روابط ایران و اتحادیه اروپا سه موضوع این دیدار بوده‌اند.

همزمان بلومبرگ از قول منابع آگاه نوشت که این دیدار برای ایجاد مقدمات بازگشت ایران به مذاکرات برجام انجام می‌شود.

این مذاکرات به دنبال انتخابات ۱۴۰۰ ریاست‌جمهوری در ایران از اواخر خردادماه متوقف شد و همچنان زمان از سرگیری آن مشخص نیست. دولت جدید ایران می‌گوید که به مذاکرات باز می‌گردد اما تنها بعد از مرور و بازبینی آن‌چه در مذاکرات قبلی گذشته است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از تمایل دولت خود برای احیای توافق هسته‌ای با ایران سخن گفته است. واشینگتن اما در عین حال نسبت به طولانی شدن مذاکرات و از دست رفتن زمان هشدار داده و تاکید کرده است که این امر احیای برجام را دشوارتر می‌سازد.

آقای استانو در ادامه سخنان خود گفت که «اگر همه طرفین توافق داشته باشند و همگی نیز آماده باشند، برای برگزاری یک نشست از آن‌ها دعوت به عمل می‌آوریم».

او افزود: «این ضرورت فوری وجود دارد که مذاکرات به سرعت از سرگرفته شود».

یک روز قبل از این، آنتونی بلینکن در دیدار با همتای اسرائیلی خود هشدار داده بود که اگر دیپلماسی نتیجه‌بخش نباشد، آمریکا آماده بررسی سایر گزینه‌ها است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا/س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG