لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۹

هشدار اتحادیه اروپا به روسیه به خاطر انتشار «اطلاعات غلط» درباره کرونا


کاح کرملین اتهام وارد شده از سوی اتحادیه اروپا را رد کرده است.
کاح کرملین اتهام وارد شده از سوی اتحادیه اروپا را رد کرده است.

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۲۸ اسفند روسیه را متهم کرد که با «تشدید کارزار» انتشار اطلاعات غلط و گمراه‌کننده در مورد شیوع ویروس جدید کرونا، جان مردم را به خطر می‌اندازد.

در یک گزارش اتحادیه اروپا که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار گرفته است هشدار داده شده که رسانه‌های دولتی و طرفدار دولت روسیه می‌کوشند از طریق انتشار اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده در مورد بیماری کووید- ۱۹ و زیر سئوال بردن اعتماد افکار عمومی به خدمات پزشکی در کشورهای غربی، بحران ناشی از این ویروس را تشدید کنند.

چند هفته پیش نیز مقامات دولت آمریکا اعلام کردند، هزاران حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی که به روسیه وابسته هستند یک کارزار فعال و هماهنگ برای انتشار مطالب غلط و نگران‌کننده در مورد ویروس کرونا را آغاز کرده‌اند.

«گروه ضربت استرات کام»، نهاد اصلی مقابله با نشر اطلاعات غلط از مبدا روسیه و شبکه‌های وابسته به آن، اعلام کرد که از اوایل بهمن تاکنون حدود ۸۰ مورد از انتشار مطالب غلط و نگران‌کننده را شناسایی کرده است.

در بخشی از مدرک اتحادیه اروپا که در اختیار ۲۷ کشور عضو آن قرار گرفته است گفته می‌شود که «رسانه‌های وابسته به دولت روسیه در انتشار اطلاعات غلط و گمراه‌کننده در مورد ویروس کرونا نقش اصلی داشته و هدف آنها تشدید این بحران در کشورهای غربی به خصوص از طریق زیر سئوال بردن اعتماد افکار عمومی به سیستم خدمات درمانی این کشورهاست».

این گزارش اضافه می‌کند: «محور اصلی تبلیغات رسانه‌های وابسته به کرملین این است که ویروس کرونا ساخته بشر است و غرب از آن به عنوان یک سلاح جنگی استفاده می‌کند».

دولت روسیه با قاطعیت این اتهام را رد کرده است. دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، در یک نشست خبری گفت: «اگر حتی یک نمونه مشخص و مستند وجود داشت من در مورد آن اظهار نظر می‌کردم ولی یک بار دیگر همه این مسائل ادعاهای بی‌اساس هستند».

«گروه ضربت استرات کام» افزوده است: حساب‌های کاربری وابسته به روسیه اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده را به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی و آلمانی منتشر می‌کنند.

از قرار معلوم هدف این تبلیغات نه ترویج یک ایده مشخص بلکه پخش شایعات گوناگون و گاه متناقض برای ایجاد هراس و سردرگمی در میان مردم و دشوار کردن دسترسی مردم به اطلاعات صحیح در مورد ویروس کرونا است.

در بخش دیگری از مستندات اتحادیه اروپا گفته می‌شود: «این اقدامات بخشی از راهبرد گسترده‌تر دولت روسیه برای اضمحلال جوامع اروپایی از درون و سوءاستفاده از نقاط ضعف و اختلافات موجود بین افکار عمومی و یا دولت‌های اروپایی است».

به گفته نهادی که با پروپاگاندای وابسته به دولت روسیه مقابله می‌کند، در اکثر این مطالب شایعات و فرضیه‌های توطئه که در کشورهای دیگر از جمله چین، ایران و یا گروه‌های دست راستی آمریکا مطرح شده‌اند برجسته شده و در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شوند.

پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا، نیز گفت که در هفته‌های اخیر نشر اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده خارج از اتحادیه اروپا از جمله روسیه و عوامل وابسته به شبکه پروپاگاندای آن کشور افزایش یافته است.

به گفته او، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در همکاری نزیک با یکدیگر و نهادهای فراملیتی مثل ناتو و گروه- ۷ در حال مقابله با این پدیده هستند.

پیتر استانو از مردم خواست که فقط به اطلاعات موثق و رسمی تکیه کنند و هشدار داد که انتشار اطلاعات غلط و گمراه‌کننده در این شرایط جان مردم را به خطر می‌اندازد.

او افزود: «هر فرد یا نهادی که اطلاعات غلط منتشر می‌کند با جان مردم بازی می‌کند».

شرکت‌های بزرگ شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک، گوگل و توئیتر برای ردیابی و مسدود کردن منبع انتشار این مطالب با دولت‌ها و نهادهای پزشکی کشورهای اروپایی همکاری می‌کنند. ولی گزارش اتحادیه اروپا می‌گوید اقدامات اين شرکت‌ها برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و آمارها با دیگران ناکافی است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG