لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

آغاز به کار رهبران جدید اتحادیه اروپا


اورسولا فون در له‌ین، وزیر دفاع پیشین آلمان، و رئیس تازه کمیسیون اروپا
اورسولا فون در له‌ین، وزیر دفاع پیشین آلمان، و رئیس تازه کمیسیون اروپا

اورسولا فون در له‌یـِن، وزیر دفاع پیشین آلمان، و شارل میشل، نخست‌وزیر پیشین بلژیک، ریاست کمیسیون اروپا و شورای اروپا را در دست گرفتند و به این ترتیب نقش اصلی را در هدایت نهادهای کلیدی اتحادیه برعهده خواهند داشت.

خانم فون در له‌ین و آقای میشل جایگزین ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا تا امروز، و دونالد توسک، نخست‌‌وزیر پیشین لهستان و رئیس شورای اروپا تا امروز، می‌شوند.

مراسم تحلیف اورسولا فون در له‌ین و شارل میشل دهم آذر در بروکسل برگزار شد.

خانم فون در له‌ین گفت او و تیمی که همراهی‌اش خواهند کرد «در قبال فرزندان خود وظیفه داریم، اتحادیه‌ای را تحویلشان دهیم که قوی‌تر از زمانی‌ست که خود آن‌ را تحویل گرفتیم».

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز در مراسم روز یک‌شنبه حضور داشت و به مقام‌های تازه اروپایی تبریک گفت.

آقای پومپئو در بیانیه‌ای گفته است کشورش «برای پیشبرد اهدف مشترک آماده همکاری با تیم رهبری جدید است».

وزیر خارجه آمریکا در توصیف این «اهداف مشترک» به «تحکیم روابط تجاری، تلاش برای رسیدن به اروپایی از نظر منابع انرژی مستقل، و مقابله با چالش‌هاش مشترک علیه امنیت و ارزش‌های دمکراتیک ما از جمله تهدیدهای ناشی از روسیه، حزب کمونیست چین و ایران» اشاره کرده‌است.

میشل، سمت چپ، در کنار توسک، سمت راست تصویر؛ ۹ آذر
میشل، سمت چپ، در کنار توسک، سمت راست تصویر؛ ۹ آذر

خانم فون در له‌ین در عین حال در جریان سخنانش ابراز امیدواری کرده که اتحادیه اروپا نقش فعال‌تری در جامعه جهانی بازی کند، به قطع آلاینده‌های کربنی تا سال ۲۰۵۰ پایبند بماند و بر ظرفیت‌های دیجیتالی و زیرساختاری خود بیافزاید.

شارل میشل نیز نهم آذر ماه تاکید کرده بود وقت آن است که اروپا بیش از گذشته به خود متکی و مطمئن باشد.

علاوه بر این دو، داوید ساسولی، رئیس جدید پارلمان اروپا و کریستین لاگارد، رئیس جدید بانک مرکزی این اتحادیه نیز در مراسم روز یک‌شنبه حضور داشتند.

شمار قابل توجهی از تحلیل‌گران می‌گویند خانم فون در له‌ین کار سختی را برای قانع کردن اعضای اتحادیه اروپا به سیاست‌ها و کارآمدی خود پیش رو دارد، به‌ویژه که با اختلاف اندکی توانست مقام تازه را در دست گیرد. او در عین حال برای تکمیل تیم ارشد خود از دیگر کشورهای اروپایی نیز با موانعی روبه‌رو شد.

خبرگزاری آلمان و خبرگزاری فرانسه/ت
XS
SM
MD
LG