لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

هشدار سازمان جهانی بهداشت در مورد کاهش قرنطینه و محدودیت‌ها در اروپا


تصویری از برج ایفل و محوطه اطراف آن در روزهای قرنطینه که خالی از جمعیت است
تصویری از برج ایفل و محوطه اطراف آن در روزهای قرنطینه که خالی از جمعیت است

مدیر بخش اروپایی سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه ۲۸ فروردین هشدار داد که اروپا در مرکز کانون شیوع ویروس کرونا قرار دارد و با توجه به اینکه موارد ابتلا به مرز یک میلیون نفر نزدیک می‌شوند هر تصمیمی برای کاهش قرنطینه باید با نهایت احتیاط اجرا شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز هنس کلوگ، مدیر بخش اروپایی سازمان بهداشت جهانی در یک نشست خبری ویدئویی به خبرنگاران گفت: «تعداد موارد ابتلا در سراسر اروپا رو به افزایش است. طی ۱۰ روز گذشته این موارد تقریبا دو برابر شده و به مرز یک میلیون نفر رسیده است.»

به گفته او این ارقام نشان می‌دهند که تقریبا ۵۰ درصد از موارد ابتلا و مرگ مربوط به اروپاست و تاکنون بیش از ۸۴ هزار نفر در اروپا جان خود را از دست داده‌اند.

هنس کلوگ افزود: «اروپا هنوز در مرکز پاندمی ویروس کرونا قرار دارد.»

همزمان با تصمیم برخی از کشورهای اروپایی برای رفع محدودیت‌ها و بررسی احتمال بازگشایی مدارس و مراکز کاری آقای کلوگ گفت درک پیچیدگی و ابهامات این دوره انتقالی حیاتی است.

سیاستمداران و موسسات اقتصادی در سراسر جهان در مورد پیامدهای تعطیلی طولانی مدت فعالیت اقتصادی نگرانند و برخی از کشورها از جمله آلمان، دانمارک، اسپانیا و سایرین در حال بررسی کاهش بخشی از محدودیت‌های اجتماعی هستند.

هنس کلوگ گفت سازمان بهداشت جهانی به خوبی درک می‌کند که اقدامات مربوط به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا روی مردم و وضعیت زندگی آنها تاثیر گذاشته است.

او افزود: «مردم به درستی می‌پرسند، چقدر باید این شرایط را تحمل کنیم؟ این وضعیت چه مدتی ادامه خواهد یافت؟ ما، دولت‌ها و مسئولین بهداشتی باید با دادن پاسخ‌های دقیق شرایط و ضوابط یک دوره انتقالی امن را مشخص کنیم.»

مدیر بخش اروپایی سازمان جهانی بهداشت گفت: «حرکت به سوی کاهش محدودیت‌ها و قرنطینه در درجه اول باید چند عامل مهم را در نظر بگیرد. شواهد علمی باید ثابت کند که شیوع ویروس کرونا تحت کنترل است، خطر شیوع ناگهانی به حداقل ممکن رسیده و شبکه بهداشتی کشور قادر است موارد ابتلا را آزمایش، ردیابی و ایزوله کند.»

او افزود: «اگر قبل از کاهش محدودیت‌ها و قرنطینه نتوانیم این معيارها را اجرا کنیم اروپا کماکان در کانون شیوع ویروس باقی خواهد ماند. هیچ مسیر سریعی برای بازگشت به حالت عادی وجود ندارد.»

XS
SM
MD
LG