لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۶

از فنلاند تا پرتغال، پیامدهای موج هوای گرم در اروپا


ماه گذشته میلادی در آتش‌سوزی‌های گسترده و کم سابقه یونان ۹۱ نفر کشته شدند
ماه گذشته میلادی در آتش‌سوزی‌های گسترده و کم سابقه یونان ۹۱ نفر کشته شدند

روز جمعه موج هوای گرم پرتغال و اسپانیا را به شدت تحت تأثیر قرار داد و در حالی که دولت‌های اروپا برای احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌ها آماده می‌شوند، در یک پارک وحش در بوداپست، پایتخت مجارستان، به جانوران اغذیه یخ‌زده دادند و یک سوپرمارکت در فنلاند مشتریان خود را دعوت کرد که برای فرار از گرما شب را آنجا سپری کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تحت تأثیر گرمای شدید تابستان امسال در نقاط مختلف اروپا از جمله بریتانیا و یونان بخشی از جنگل‌ها در آتش سوختند. در یونان افراد زیادی جان خود را از دست دادند و روز جمعه در سوئد در مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها هشدار داده شد.

موج هوای گرم که از شمال آفریقا می‌آید در شبه جزیره ایبریا دمای هوا را به حدی بالا برده که از سال ۲۰۰۳ تاکنون بی‌سابقه است.

اداره دفاع غیرنظامی پرتغال گزارش داد که بیش از ۴۰۰ مأمور آتش‌نشانی در حال مبارزه با آتش یا کنترل احتمال بروز آتش‌سوزی در شمال و نواحی مرکزی این کشور هستند.

در اسپانیا و پرتغال دمای هوا تا روز یکشنبه بالاتر از ۴۰ درجه باقی خواهد ماند و حتی ممکن است تا چند درجه افزایش یابد. به این ترتیب می‌تواند رکورد گرمای ۴۸ درجه سانتیگراد اروپا را که مربوط به آتن در سال ۱۹۷۷ است پشت سر بگذارد.

رکورد گرمای تابستان در اسپانیا و پرتغال ۴۷ درجه است. در پرتغال رسانه‌های محلی گفتند درجه حرارت حتی ممکن است از دره مرگ در کالیفرنیا که یکی از گرم‌ترین نقاط جهان است بالاتر برود.

پیش‌بینی می‌شود که دمای هوا در برخی از مناطق جنوبی پرتغال به ۴۷ درجه برسد. این کشور برای پیشگیری از تکرار آتش‌سوزی‌های بی‌سابقه سال گذشته که ۱۱۴ قربانی گرفت در حال آماده‌باش است.

فرانسوا جوبار از اداره هواشناسی فرانسه گفت تحت تأثیر توده هوای گرمی که از شمال آفریقا آمده دمای هوا در اسپانیا و پرتغال در روزهای آینده به ۴۵ درجه و حتی بیشتر خواهد رسید.

ماه گذشته میلادی در آتش‌سوزی‌های گسترده و کم سابقه یونان ۹۱ نفر کشته شدند.

نهادهای مسئول در اسپانیا در مورد گرمای شدید که جنوب و بخش اعظم نواحی مرکزی کشور را دربرگرفته هشدار داده‌اند. دمای هوا در جنوب به ۴۲ درجه رسیده‌است. یک رسانه محلی در ایالت مورسیا گزارش داد که روز چهارشنبه دو نفر بر اثر سکته جان خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید شعبه یک سوپرمارکت زنجیره ای در هلسینکی پایتخت فنلاند از صد نفر از مشتریان خود دعوت کرده که برای فرار از گرما شنبه شب را در آنجا سپری کنند.

دمای متوسط هوای فنلاند در ماه اوت ۱۹ درجه است ولی این هفته درجه حرارت به ۳۰ درجه رسیده و بسیاری از منازل کولر و تهویه هوا ندارند.

شرکت راه‌آهن دولتی آلمان اعلام کرد در صورت بروز تأخیر در حرکت قطارها به مسافران آب می‌دهد و دستگاه‌های تهویه مطبوع قطارها حتی زمانی که خالی هستند به کار ادامه خواهند داد.

در اطراف موزه لوور در پاریس جهانگردان علامت «شنا ممنوع» را نادیده گرفته و برای فرار از گرما وارد حوض‌های فواره‌دار می‌شوند. بسیاری مجبورند تردد در سطح شهر یا بازدید از اماکن دیدنی مثل برج ایفل را به آخرین ساعات روز که گرما کاهش می‌یابد موکول کنند.

در سوئیس به خاطر فرار مردم از شهرها و سفر به کوهستان‌های آلپ فروش بلیط شبکه راه‌آهن کوهستانی این کشور افزایش یافته‌است. ارتش این کشور نیز به سربازان اجازه داده که به جای اونیفورم ثابت تی‌شرت و شلوارک بپوشند.

پارک وحش کوچک بوداکسزی در حومه بوداپست اعلام کرده به خاطر گرما به جانوران میوه‌های یخ زده می‌دهد و حجم گوشت را در رژیم غذایی آنها کاهش داده‌است. همزمان سطح آب رودخانه دانوب در اطراف بوداپست در حد چشمگیر و بی‌سابقه‌ای کاهش یافته‌است.

گرمای هوا در اسکاندیناوی چند روز پیش به حد بی‌سابقه‌ای رسید. در سوئد گرمای هوا در ماه گذشته رکورد جدیدی به جا گذاشت و برخی از نواحی جنگلی دستخوش حریق شد.

در لهستان و سوئد مقامات مسئول به خاطر رشد یک نوع جلبک سمی تحت تأثیر گرمای هوا به مردم هشدار داده‌اند که شنا نکنند.

منبع: خبرگزاری رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG