لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۱

سازمان جهانی بهداشت: اروپا تنها منطقه‌ای است که با افزایش قربانیان کرونا مواجه است


زن و مردی در پایتخت اوکراین در حال بوسیدن یکدیگر، در حالی که زنی دیگر با ماسک از کنار آن‌ها عبور می‌کند. اوکراین یکی از بالاترین نرخ ابتلا به کرونا را دارد.
زن و مردی در پایتخت اوکراین در حال بوسیدن یکدیگر، در حالی که زنی دیگر با ماسک از کنار آن‌ها عبور می‌کند. اوکراین یکی از بالاترین نرخ ابتلا به کرونا را دارد.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید اروپا تنها منطقه‌ای است که با افزایش قربانیان کرونا مواجه است. هفته گذشته شمار قربانیان کرونا در اروپا پنج درصد نسبت به هفته قبل از آن رشد داشت.

سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه ۲۶ آبان همچنین اعلام کرد شمار مبتلایان به کرونا در جهان شش درصد افزایش یافته که عمدتا مربوط به آمریکا، اروپا و آسیا بوده است.

این گزارش می‌گوید شمار هفتگی مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در هفته گذشته ۵۰ هزار نفر بوده که بجز اروپا در همه مناطق دیگر جهان کاهش نشان می‌دهد. همچنین شمار مبتلایان به کرونا نیز ۳.۳ میلیون نفر بوده که ۲.۱ میلیون نفر آن از اروپا بوده است.

سازمان جهانی بهداشت ۶۱ کشور را از آسیای میانه تا روسیه و غرب اروپا به‌عنوان منطقه اروپا در نظر می‌گیرد.

در حالی که ۶۰ درصد جمعیت کشورهای غرب اروپا کاملا در برابر کرونا واکسینه شده‌اند، تنها نیمی از جمعیت در مناطق شرقی اروپا دو دُز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و دولت‌ها برای مقابله با کرونا دچار چالش هستند.

از طرفی روسیه در بسیاری از روزها بیشترین شمار قربانیان کرونا در جهان را داشته است. این کشور در حالی که خود واکسن کرونای «اسپوتنیک» را تولید کرده است و به بسیاری از کشورها، از جمله ایران صادر کرده، تنها ۳۶ درصد جمعیت آن دو دُز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید شمار مبتلایان روزانه در خاورمیانه، آفریقا و جنوب آسیا کاهش یافته است، اما در کشورهایی مانند روسیه، بریتانیا و آلمان افزایش نشان می‌دهد.

شمار قربانیان کرونا در نروژ و اسلواکی به ترتیب ۶۷ درصد و ۳۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

آلمان و اتریش نیز که با رشد آهنگ شیوع کرونا مواجه شده‌اند، به روند واکسیناسیون شتاب بخشیده و برای افرادی که واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند، محدودیت‌هایی برقرار کرده‌اند.

در میان کشورهای غرب اروپا، آلمان و اتریش کمترین میزان واکسیناسیون را داشته‌اند و اکنون به مرکز همه‌گیری تبدیل شده‌اند.

وزارت بهداشت آلمان روز سه‌شنبه اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۳۶ هزار نفر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند که ۳۰۰ هزار نفر از آن‌ها دُز سومی هستند. این بیشترین رقم طی چند ماه گذشته است، اما وزیر بهداشت این کشور می‌گوید این رقم کافی نیست.

تاکنون ۶۵ درصد از جمعیت اتریش و ۶۸ درصد از جمعیت آلمان به‌طور کامل واکسینه شده‌اند، در حالی که این رقم در کشورهای دیگر مانند اسپانیا و ایتالیا بالاتر است.

سابینا دیتمار، کارشناس مسائل بهداشتی برای حزب سوسیال‌دموکرات آلمان، گفته که امیدوار است روزانه ۱.۴ میلیون نفر از جمعیت این کشور واکسن دریافت کنند.

شمار روزانه واکسیناسیون در اتریش نیز طی یک هفته گذشته ۷۳ هزار نفر بوده که تقریبا چهار برابر ماه گذشته است، اما بخش عمده‌ای از واکسن‌ها به کسانی تزریق شده است که دُز سوم را دریافت می‌کنند.

اتریش برای یک میلیون نفر از جمعیت کشور که هنوز دو دُز واکسن دریافت نکرده‌اند، محدودیت‌های اجتماعی برقرار کرده است. به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، شمار مبتلایان روزانه در اتریش به ۹۲۶ نفر رسیده، در حالی که این رقم برای آلمان ۳۲۰ نفر است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG