لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۸

کمیسیون اروپا برای تحریم نفت روسیه اقدام می‌کند


مقامات اجرایی اتحادیه اروپا اعلام کردند که کمیسیون اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه صادرات نفت روسیه پیشنهاد کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان، ششمین بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا شرکت‌های درون کشورهای عضو این اتحادیه را از خرید نفت روسیه منع می‌کند و هدف از آن نیز حذف تدریجی واردات نفت روسیه است.

این جدیدترین تحریم‌ها علیه روسیه پس از هفته‌ها مذاکره میان اعضای اتحادیه اروپا اعمال می‌شود در حالی که برخی از کشورهای اروپایی با پیامدهای اقتصادی چنین دست و پنجه نرم می‌کنند.

آلمان، علی‌رغم انتقادات فراوان اوکراین، در زمینه تحریم نفت روسیه پیشگام شده و مذاکرات در این زمینه را پیش می‌برد. وزیر اقتصاد آلمان هفته گذشته اعلام کرد که برلین واردات نفت روسیه را از ۳۵ درصد در آغاز جنگ اوکراین ظرف هشت هفته به ۱۲ درصد کاهش داده است.

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین مسئله وابستگی اتحادیه اروپا به واردات انرژی از روسیه را برجسته‌تر کرد. اتحادیه اروپا از آغاز جنگ در اوکراین تاکنون ۴۶ میلیارد یورو سوخت‌های فسیلی از روسیه وارد کرده است. برآوردهای اندیشکده بورگل حاکی از آن است که روزانه ۴۵۰ میلیون دلار نفت روسیه در اتحادیه اروپا مصرف می‌شود.

اقدام برای تحریم نفت روسیه ماه گذشته در پی دور پنجم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو صورت می‌گیرد که واردات ذغال سنگ از روسیه را ممنوع کرد.

ایالات متحده نیز در آغاز جنگ واردات همه گونه سوخت‌های فسیلی از روسیه را تحریم کرد، اما صادرات نفت روسیه به ایالات متحده در مقایسه با اتحادیه اروپا بسیار ناچیز است.

خبرگزاری آلمان به نقل از منابع مطلع می‌نویسد که در تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت روسیه تنها دو کشور مجارستان و اسلواکی مستثنی شده‌اند. این دو کشور هم‌اکنون بخش بزرگی از نیازهای نفتی خود را از طریق روسیه برطرف می‌کنند و به‌خاطر عدم دسترسی به دریا در موقعیتی قرار ندارند که بتوانند به سرعت دیگر کشورها منابع جایگزینی پیدا کنند.

با استفاده از گزارش‌‌ خبرگزاری آلمان؛ س.ن ‌

XS
SM
MD
LG