لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

هشدار اروپا و عربستان به ایران درباره سرنوشت احیای برجام در پی غنی‌سازی ۶۰ درصدی


سه قدرت اروپایی حاضر در برجام شامل آلمان، بریتانیا و فرانسه روز چهارشنبه ۲۵ فروردین با انتشار بیانیه‌ای مشترک، تصمیم حکومت ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم و به‌کارگیری سانتریفوژ‌های پیشرفته آی‌آر۶ را به‌شدت نگران‌کننده خواندند.

آن‌ها در این بیانیه تاکید کردند که غنی‌سازی اورانیوم در این سطح، گامی مهم در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای است و با اهداف صلح‌آمیز همخوانی ندارد.

قدرت‌های اروپایی همچنین اقدام اخیر تهران را مغایر با تلاش‌های صورت گرفته به‌منظور احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ دانستند و از جمهوری اسلامی خواستند «روند دیپلماتیک را پیچیده‌تر نکند».

در بیانیه سه کشور آمده است: «اطلاعیه‌های اخیر ایران، خطرناک و مغایر با رویکرد سازنده و حسن نیت این مذاکرات است».

حکومت ایران روز ۲۴ فروردین از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در کشور خبر داد؛ اعلام این سطح از غنی‌سازی توسط تهران دو روز بعد از انفجار در کارخانه غنی‌سازی نطنز انجام شد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت که اقدام ایران برای رساندن غنی‌سازی اورانیوم خود به ۶۰ درصد و افزایش تعداد سانتریفوژهای پیشرفته، «پاسخی به شرارت» حمله به شبکه برق‌رسانی تأسیسات غنی‌سازی نطنز است.

با این حال، قدرت‌های اروپایی حاضر در برجام این اقدامات تهران را «به‌ویژه مایه تاسف» خواندند؛ آن‌هم در شرایطی‌که تمامی شرکای برجام و ایالات متحده کوشیده‌اند زمینه گفت‌وگو و مذاکرات را برای یافتن راه‌حلی فوری و دیپلماتیک به‌منظور احیای برجام فراهم کنند.

با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا مسئله بازگشت ایالات متحده به توافق موسوم به برجام مطرح شد و دور دوم مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام قرار است فردا پنج‌شنبه در وین، پایتخت اتریش، برگزار شود.

این مذاکرات میان نمایندگان ایران و گروه چهار به علاوه یک انجام می‌شود، اما دیپلمات‌های آمریکایی نیز به صورت غیرمستقیم در جریان روند گفت‌وگوها قرار می‌گیرند.

تهران همچنان می‌گوید در صورت رفع همه تحریم‌های دوران دونالد ترامپ، آماده بازگشت به چارچوب برجام است، اما آمریکا می‌گوید این خواسته حداکثری ایران می‌تواند مذاکرات را به بن‌بست بکشاند.

عربستان سعودی خواستار توقف اقدامات «غیر صلح‌آمیز» ایران شد

همزمان، وزارت خارجه عربستان نیز از جامعه جهانی خواست تا تدابیری برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اتخاذ کند.

عربستان روز چهارشنبه با ابراز نگرانی از تصمیم حکومت ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اعلام کرد که این اقدام را نمی‌توان در چارچوب برنامه‌ای با اهداف صلح‌آمیز در نظر گرفت.

در بیانیه وزارت خارجه این کشور که در اختیار خبرگزاری عربستان سعودی (اس‌پی‌اِی) قرار گرفته است، صریحا از حکومت ایران خواسته شده تا از تشدید تنش‌ها خودداری کند و امنیت و ثبات منطقه را بیش از این به خطر نیندازد.

وزارت خارجه عربستان سعودی همچنین از جامعه جهانی خواست تا هر گونه توافق آتی با جمهوری اسلامی شامل مفادی قدرتمند‌تر و طولانی‌تر باشد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و سایت العربیه و رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG