لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

پالایشگاه‌های اروپایی «خرید نفت از ایران را کاهش داده‌اند»


گزارش‌ها حاکی است که پالایشگاه‌های اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام و پایان تعلیق تحریم‌های یک‌جانبه، روند خرید نفت از ایران را کمتر کرده‌اند.

حتی با وجود اینکه اتحادیه اروپا تحریم‌های ایران را باز نگردانده است، این پالایشگاه‌ها می‌گویند حاضر به خطر افتادن روابط خود با بازار آمریکا نیستند.

یک منبع شرکت نفتی ساراس در ساردینیا ایتالیا که در حال حاضر ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز از ایران می‌خرد، گفته که «ما توانایی نافرمانی در مقابل آمریکا را نداریم».

این منبع اضافه کرده که ساراس در حال کمتر کردن و به سمت توقف خرید نفت از ایران در مهلت ۱۸۰ روزه‌ای است که آمریکا مقرر کرده. این منبع که نخواسته نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفته است: «ما هیچ تصوری نداریم که اگر به همکاری خود با ایران ادامه دهیم، دولت آمریکا چه تصمیمی خواهد گرفت. برای همین ترجیح می‌دهیم از حوزه خطر دور شویم».

منابع دیگری به خبرگزاری رویترز گفته‌اند پالایشگاه‌های توتال از فرانسه، انی و ساراس از ایتالیا، رسپول و سپسا از اسپانیا و هلنیک پترولیوم از یونان هم در حال کمتر کردن خرید نفت از ایران و حرکت به سمت توقف آن هستند.

این شرکت‌ها مشتری یک پنجم از صادرات نفتی ایران هستند. در ماه‌های گذشته، صادرات نفت ایران حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز بوده است.

یک منبع خبری به رویترز گفته که شرکت‌های پالایش و تولید فرآورده‌های نفتی اروپا تا فرا رسیدن مهلت مقرر، به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند ولی با رسیدن مهلت، خرید آن را متوقف خواهند کرد.

بریتانیا، آلمان، فرانسه و اتحادیه اروپا با ارسال نامه‌ای به وزیران خزانه‌داری و خارجه آمریکا درخواست کرده‌اند شرکت‌های اروپایی این اجازه را پیدا کنند که به همکاری خود با ایران ادامه دهند.

این نامه به تاریخ ۱۴ خرداد به امضای وزیران خارجه و دارایی سه کشور بریتانیا و‌ آلمان و فرانسه به علاوه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رسیده است.

منابع خبری به رویترز گفته‌اند توتال فرانسه درخواست معافیت نکرده و با فرا رسیدن تاریخ چهارم نوامبر، خرید نفت از ایران را متوقف می‌کند.

شرکت انی ایتالیا، قراردادی برای خرید دو میلیون بشکه نفت خام ایران در ماه تا پایان سال جاری میلادی دارد. شرکت‌های نفتی رپسول و هلنیک پترولیوم از دادن جزییات بیشتر به رویترز خودداری کرده‌اند.

شرکت نفتی سپسا گفته در حال بررسی تسلیم درخواستی به آمریکا است که پس از چهارم نوامبر هم بتواند به همکاری خود با ایران ادامه دهد و از مجازات‌های احتمالی واشینگتن معاف شود. یک منبع در این شرکت گفته که «تلاش می‌کنیم شش ماه پس از مهلت یاد شده، بتوانیم به همکاری با ایران ادامه دهیم».

این گزارش می‌گوید با بازگشت تحریم‌های آمریکا، شرکت‌های بیمه و کشتیرانی و بانک‌های اروپایی همکاری با ایران را متوقف کرده‌اند و شرکت‌های نفتی بدون حضور این عوامل، قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

یک منبع شرکت نفتی رپسول گفته است: «مشکل، پیدا کردن تانکری است که نفت را حمل کند و شرکت بیمه‌ای که آن را بیمه کند. در حال حاضر انجام چنین کاری دشوار شده است».

یک منبع در هلنیک پترولیوم یونان هم گفته بانک سوییسی که عهده‌دار پرداخت و انجام امور مالی با ایران بود، گفته که دیگر با ایران کار نمی‌کند و از این رو، این شرکت هم دیگر نمی‌تواند به خرید نفت از ایران ادامه دهد.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌ رویترز، رادیو فردا/ ک.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG