لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۱

توقف دوباره تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل؛ بیش از سه هزار اوکراینی در جنگ کشته شده‌اند


نمایی از تخلیه غیرنظامیان از کارخانه فولاد آزوف‌استال در شهر محاصره شده ماریوپل
نمایی از تخلیه غیرنظامیان از کارخانه فولاد آزوف‌استال در شهر محاصره شده ماریوپل

در حالی که صدها شهروند اوکراینی در کارخانه فولادسازی آزوف‌استال شهر ماریوپل گرفتار شده‌اند، گزارش‌ها حاکی است که عملیات تخلیه آن‌ها در روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت بار دیگر متوقف شد.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد هنوز معلوم نیست چه چیزی باعث توقف کاروان غیرنظامیانی شده است که قرار بود از آزوف‌استال تخلیه شوند، اما نیروهای روسیه روز یکشنبه دوباره بمباران این کارخانه را از سر گرفتند.

قرار بود اولین گروه از غیرنظامیان روز دوشنبه از این کارخانه خارج و به زاپوریژیا در ۲۳۰ کیلومتری شمال ماریوپل منتقل شوند.

ماریوپل بیش از دو ماه است که در محاصره نیروهای روسیه و تحت بمباران شدید قرار دارد و به تلی از ویرانه تبدیل شده است. کارخانه فولادسازی آزوف‌استال آخرین پایگاه مدافعان اوکراینی در ماریوپل است.

این گزارش می‌افزاید تخمین زده می‌شود هزاران نفری که در این کارخانه گرفتار شده بودند، کشته شده و یا با کمبود شدید مواد غذایی، آب و دارو دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

روسیه مدعی است که ۱۲۶ غیرنظامی محاصره شده در این کارخانه طی دو روز گذشته به مناطق اشغال شده توسط جدایی‌طلبان دونتسک منتقل شده‌اند. اوکراین، روسیه را متهم کرده که از ابتدای تهاجم نظامی، یک میلیون شهروند این کشور را به اجبار به روسیه یا مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان منتقل کرده است.

ایرینا وروشچوک معاون رئیس‌جمهوری اوکراین وضعیت ماریوپل را یک «فاجعه انسانی» خوانده است.

نیروهای روسیه بمباران شهرهای دیگر شرق اوکراین را نیز تشدید کرده و گزارش‌ها حاکی از اصابت موشک‌های روسی به یک پل ارتباطی در غرب بندر اودسا در جنوب اوکراین است.

روسیه در تلاش برای تسلط بر شرق و جنوب اوکراین

خبرگزاری رویترز می‌نویسد نظامیان روسیه در حال حاضر تمرکز خود را بر در هم شکستن مقاومت اوکراینی‌ها در شرق و جنوب کشور معطوف کرده‌اند.

نیروهای روسیه در هفته‌های اول جنگ در تسخیر کی‌یف و غرب اوکراین ناکام ماندند، اما حملات نظامی به شرق کشور را تشدید کردند.

تاکنون هزاران غیرنظامی اوکراین در حملات نظامیان روسیه کشته شده و بیش از پنج میلیون نفر به کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند.

کرملین ابتدا تهاجم به اوکراین را تحت عنوان «عملیات نظامی ویژه» برای ساقط کردن دولت «نئو‌نازیست اوکراین» عنوان کرده بود، اما بعد از ناکامی در ساقط کردن دولت و اشغال کل این کشور، اکنون در تلاش برای تجزیه مناطق دونباس و دونتسک در شرق اوکراین است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در همین زمینه روز یکشنبه اعلام کرد: «کرملین تنها خواهان تضمین امنیتی برای اوکراینی‌های طرفدار روسیه در شرق کشور است و نمی‌خواهد ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین با شکست مجبور به تن دادن به صلح شود».

او در مصاحبه با سایت وزارت خارجه روسیه مدعی شد «ما خواهان تغییر رژیم در اوکراین نیستیم». اظهارات لاوروف در حالی است که او دو ماه پیش از ارتش اوکراین خواسته بود تا با ساقط کردن دولت، راه را برای مذاکرات صلح باز کند.

ارتش اوکراین که طی بیش از دو ماه گذشته همراه با شهروندان این کشور تمام‌قد پشت دولت ایستاده است، روز دوشنبه اعلام کرد نیروهای روسیه در صدد تسخیر شهر روبیژنه استان لوهانسک و آغاز حملات به شهر سیورودونتسک این استان هستند.

فرماندار لوهانسک گفته است طی ۲۴ ساعت گذشته سه نفر در اثر بمباران نیروهای روسیه کشته شده‌اند.

در این میان گزارش شد که روز دوشنبه صدای دو انفجار در بلگورود روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین شنیده شد. هنوز علت این انفجارها مشخص نیست، اما فرماندار این شهر نیروهای اوکراینی را متهم کرده که به این شهر حمله کرده‌اند.

تایید بیش از سه هزار قربانی

کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد روز دوشنبه کشته شدن حداقل سه هزار غیرنظامی قربانی حملات روسیه در اوکراین را تایید کرد.

از روز جمعه هفته جاری شمار قربانیان اوکراینی تایید شده توسط سازمان ملل ۲۵۴ نفر افزایش یافته است. این گزارش می‌گوید شمار واقعی قربانیان «بسیار بیشتر» از آن چیزی است که این نهاد بین‌المللی توانسته است تاکنون تایید کند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس، رویترز/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG