لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۳

اختصاصی رادیوفردا: آلمان می‌گوید یک شهروند دیگر این کشور در ایران بازداشت شده است


در حال حاضر چند شهروند آلمانی از جمله دو شهروند دوتابعیتی در ایران گرفتارند
در حال حاضر چند شهروند آلمانی از جمله دو شهروند دوتابعیتی در ایران گرفتارند

وزارت امور خارجه آلمان در پاسخ به رادیوفردا تأیید کرد که حکومت ایران یک شهروند دیگر آلمان را بازداشت و زندانی کرده است.

رادیوفردا مطلع شده است که یک آلمانی به نام آروید گرنه، ۶۶ ساله، بیش از یک ماه است که در ایران در زندان به‌ سر می‌برد. ظاهراً آقای گرنه به «عکس‌برداری از مناطق ممنوعه» متهم شده است.

اطلاعات کسب‌شده نشان می‌دهد که آروید گرنه در سفر خود به ایران با موتورسیکلت به شهرهای مختلف از جمله تهران، و تبریز رفته بود.

رادیوفردا همچنین مطلع شده که آقای گرنه بیش از ۴۰ روز پیش بازداشت شده که نیمی از آن را در سلول انفرادی به سر برده است. او اکنون در بند عمومی زندان آران و بیدگل در نزدیکی کاشان زندانی است.

مقامات آلمانی پس از آن از دستگیری وی مطلع شدند که ارتباط روزانه او با خانواده‌اش از طریق شبکه‌های مجازی قطع شد و با پیگیری‌های خانواده از طریق سفارت آلمان، مشخص شد او در آران و بیدگل بازداشت شده است.

در پاسخ وزارت امور خارجه آلمان به رادیوفردا اشاره‌ای به هویت این شهروند، دلیل سفر او به ایران یا زمان دقیق بازداشت وی نشده، اما تأیید شده که آلمان به این شهروند زندانی خود دسترسی کنسولی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان تأکید کرد که نمی‌تواند جزئیات بیشتری در این خصوص با ما در میان بگذارد.

مقام‌های قضایی و امنیتی ایران هنوز در مورد بازداشت این شهروند آلمانی اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

دیگر اتباع آلمانی گرفتار در ایران

در حال حاضر جمشید شارمهد و ناهید تقوی دو شهروند دو تابعیتی ایرانی‌آلمانی در ایران گرفتارند.

همچنین امید نوری‌پور، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان آلمان، در آبان ۹۹ به رادیوفردا گفت که علاوه بر این دو شهروند دوتابعیتی، دو آلمانی دیگر هم «به دلایل سیاسی» در ایران زندانی هستند ولی او جزئیات بیشتری در مورد هویت آنها نمی‌داند.

تلاش رادیوفردا برای دستیابی به اطلاعات دیگری از این دو شهروند آلمانی زندانی در ایران تا کنون به نتیجه نرسیده است.

همچنین روزنامه فیگارو در اسفندماه ۹۹ فاش کرد که یک آلمانی دیگر هم در بهمن ماه همان سال در ایران بازداشت شده، اما اطلاعات کسب‌شده توسط رادیوفردا نشان می‌دهد این شهروند آلمانی بعدتر آزاد و به کشورش بازگردانده شده است. فیگارو در آن زمان از بازداشت یک شهروند فرانسوی در ایران خبر داده بود.

علاوه بر شهروندان دوتابعیتی گرفتار در ایران، هم‌اکنون چندین تبعه خارجی دیگر نیز عمدتاً به اتهام جاسوسی در زندان به سر می‌برند و در این زمینه مقام‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی در ماه‌های از بازداشت سه تبعه لهستانی، سوئدی و بلژیکی خبر داده‌اند.

جمهوری اسلامی متهم است که همواره تلاش داشته از طریق بازداشت یا «گروگان گرفتن» اتباع کشورهای خارجی از جمله شهروندان دوتابعیتی، برای عملی کردن خواسته‌های خود، به دولت‌های خارجی فشار وارد کند.

جمشید شارمهد که در سال ۹۹ در جریان سفری به امارات متحده عربی ربوده و به ایران منتقل شد، در ایران به عنوان مسئول گروه تندر (رسانه منتسب به انجمن پادشاهی ایران) معرفی شده و به «افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی و بمب‌گذاری» متهم شده است، اتهامی که می‌تواند مجازات اعدام در پی داشته باشد، و با اعتراض و هشدار سازمان‌های حقوق بشری همراه بوده است.

آقای شارمهد این اتهامات علیه خود را رد کرده و در یکی از آخرین جلسات دادگاه خود نیز در حضور قاضی این اتهامات را نپذیرفت.

ناهید تقوی دیگر شهروند ایرانی-آلمانی زندانی در ایران نیز در مهرماه ۹۵ در خانه‌اش در تهران بازداشت و بعدتر در دادگاهی به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری به اتهام «مشارکت در اداره گروه غیرقانونی» و هشت ماه به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محکوم شده و بازداشت و حکم صادره برای او به دفعات مورد اعتراض گروه‌های حقوق بشری قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG