لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۳

رویترز: ابعاد اقدامات ایران برای نفوذ در وب فراتر از گزارش‌های فعلی است‎


رویترز می‌گوید شبکه‌ای از حساب‌های کاربری در وب و شبکه‌های اجتماعی را یافته که به تهران وابسته هستند
رویترز می‌گوید شبکه‌ای از حساب‌های کاربری در وب و شبکه‌های اجتماعی را یافته که به تهران وابسته هستند

خبرگزاری رویترز می‌گوید بر اساس برآوردها و ارزیابی‌هایی که انجام داده، اقدامات گروه‌های وابسته به حکومت ایران برای تاثیرگذاری بر کاربران اینترنت در کشورهای مختلف، به‌طور چشم‌گیری گسترده‌تر از آن‌ چیزی‌ست که تا کنون، و به‌طور رسمی، اعلام شده‌است.

رویترز می‌گوید شبکه‌ای از حساب‌های کاربری در وب و شبکه‌های اجتماعی به ۱۱ زبان را یافته که به تهران وابسته هستند.

این خبرگزاری بین‌المللی در گزارش هفتم شهریور ماه خود گفته برآوردهایش را با «فایر آی»، یک شرکت بین‌المللی امنیت وب در ایالات متحده و «کلیر اسکای»، یگ گروه دیگر در اسرائیل، در میان گذاشته‌ است. آن‌ها گفته‌اند بر اساس معیارهای تکنیکی، شبکه‌ای از سایت‌ها و حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی -که با عنوان اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی شناخته می‌شود- جملگی بخشی از یک کلیت هستند.

اندکی پیش فیسبوک و توئیتر از مسدود کردن صدها صفحه و حساب کاربری مرتبط با حکومت ایران خبر داده بودند؛ فیس بوک گفته بود صدها صفحه و حساب کاربری را که با ایران و روسیه مرتبط بوده‌اند به دلیل «رفتار هماهنگ غیر قابل اعتماد» مسدود کرده و توئیتر نیز اعلام کرده بود ده‌ها حساب کابری را به‌خاطر «مخدوش‌سازی هماهنگ» در وب، مسدود کرده است.

تنها دور روز پس از آن بود که گوگل نیز به جمع این دو شرکت پیوست و اعلام کرد شماری از کانال‌های یوتیوب و سایر حساب‌های کاربری را به دلیل «ارتباط مخفی» آنها با کارزار اطلاعات جعلی مرتبط با ایران مسدود کرده است.

حال رویترز می‌گوید برآوردهایش نشان می‌دهد ۱۰ سایت دیگر و ده‌ها حساب کاربری در شبکه‌های فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر و یوتیوب به جمهوری اسلامی وابسته هستند و مشغول انجام فعالیت‌هایی، که هدف از آن‌ها تاثیرگذاری بر افکار عمومی در دیگر کشورها است.

در گزارش‌های قبلی، این شبکه به نهادهایی مانند رادیو تلویزیون دولتی ایران نسبت داده شده بود.

رویترز می‌گوید گروه موسوم به «اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی» محتوای تولیدشده توسط رسانه‌های دولتی ایران را، معمولا بدون آن‌که نام منبع اصلی را فاش کند، در وب منتشر می‌کند. اما منابع این تولیدات شبکه‌هایی هستند مانند پرس‌تی‌وی، خبرگزاری فارس و یا تلویزون المنار که توسط حزب‌الله لبنان اداره می‌شود.

هنوز هیچ یک از این سه گروه رسانه‌ای به درخواست رویترز برای واکنش نشان دادن به گزارش تازه، پاسخی نداده‌اند.

هفته پیش خبرگزاری فارس به نقل از هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل، اتهام‌های وارد شده از سوی شبکه‌های اجتماعی را «ادعاهایی مضحک» توصیف کرده و گفته بود این اتهامات «بخشی از مجموعه اقدام‌های آمریکا برای تغییر نظام در ایران است».

رادیو و تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی نیز روز سوم شهریور در بیانیه‌ای بسته‌شدن حساب‌های کاربری وابسته به خود در شبکه‌های فیسبوک، توییتر، یوتوب و گوگل پلاس را محکوم کرده و اظهار کرده بود این موضوع نشانه‌ای از اثرگذاری‌اش در فضای رسانه‌ای جهانی است.

گزارش‌های مربوط به اقدامات جمهوری اسلامی در فضای وب، محدود به شبکه‌های اجتماعی، شرکت‌ها و خبرگزاری‌ها نیست. اواخر مرداد ماه جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز در برنامه‌ای در شبکه ای‌بی‌سی، علاوه بر روسیه، دولت‌های چین، کره شمالی و ایران را متهم کرده بود که به‌دنبال «دخالت» در انتخابات ایالات متحده هستند. او گفته بود در این مورد «نگرانی‌های کافی امنیتی وجود دارد و ما گام‌هایی را برای جلوگیری از این اقدامات بر می‌داریم».

ادامه مسدودیت‌ها

فیسبوک روز گذشته اعلام کرد این شرکت همچنان در حال انجام تحقیقات در رابطه با اقدامات صفحات وابسته به ایران است و شمار بیشتری را نیز مسدود کرده‌است.

توئیتر نیز اعلام کرده به فعالیت ۴۸۶ حساب کاربری دیگر که قواعد و معیارهای این شبکه را نقض می‌کردند، پایان داده‌است.

گوگل هنوز واکنش نشان نداده، اما رویترز می‌گوید پس از پرسش‌های این خبرگزاری به فعالیت «اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی» در یوتیوب، پایان داده است.

«اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی» هنوز واکنش به گزارش رویترز نشان نداده‌است. وب‌گاه این گروه به ۹ زبان قابل دسترسی‌ست از جمله فارسی، عربی، روسی و انگلیسی.

رویترز می‌گوید در این وب‌سایت مقر حضور گروه، ایران عنوان شده است. در حال حاضر بخش «تماس با ما» در وب‌سایت «اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی» فعال نیست. به جای آن بیانیه‌ای در «محکومیت اقدامات تروریستی در فرانسه» و «انتخابات اساسنامه» قرار دارد. در بخشی از بیانیه مربوط به فرانسه از دولت آن کشور انتقاد شده و آمده است «از یاد نبرده‌ایم که دولت فرانسه با چه سرمستی و غروری از گروه‌های تکفیری و تروریستی در سوریه حمایت می‌کرد و برای آنها سلاح و پول و خدمات مستشاری می‌فرستاد».

رویترز می‌گوید فعالیت‌های «اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی» به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، عربی، فارسی، اردو، پشتو، روسی، هندی، آذری (جمهوری آذربایجان)، ترکی و اسپانیایی را رصد و ثبت کرده‌است.

رویترز، صدا و سیما، فارس، اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی، رادیو فردا/ت
XS
SM
MD
LG