لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

نقاشی‌هایی که کیارستمی برای امرار معاش می‌کشید


اثری از عباس کیارستمی در نمایشگاه «مداد عباس»
اثری از عباس کیارستمی در نمایشگاه «مداد عباس»

برای اولین بار، نمایشگاهی از نقاشی‌های عباس کیارستمی، از جمعه، ۱۷ آبان، در گالری گلستان تهران برپا شده است با عنوان «مداد عباس».

عباس کیارستمی که در سال ۱۳۹۵ درگذشت و در ایران و جهان او را به‌عنوان یک فیلمساز مؤلف مشهور است، علاوه‌بر فیلمسازی، به عکاسی و طراحی گرافیک هم می‌پرداخت و علاقه‌مندان او با آثارش در این عرصه‌ها آشنا بودند، اما اکنون لیلی گلستان بیش از ۳۰ تابلو از نقاشی‌های کیارستمی را که برای «امرار معاش» کشیده و فروخته بود، گرد هم آورده و در معرض تماشای عموم گذاشته است.

لیلی گلستان، مدیر گالری گلستان، یک هفته پیش از برگزاری نمایشگاه «مداد عباس» گفت که برگزاری چنین نمایشگاهی را بارها به خود کیارستمی پیشنهاد کرده و او هر بار جواب داده بود که «باید وقت بگذارم و کارهای جدید را هم اضافه کنم».

بیماری و سپس بروز خطای پزشکی در بیمارستان که عاقبت به مرگ کیارستمی انجامید، این فرصت را از او و دوستدارانش گرفت، تا اکنون که ۱۲ اثرِ موجود در خانه‌اش در کنار بیش از ۲۰ اثر دیگر که در اختیار دیگران بوده، به‌‌طور امانی، در این نمایشگاه به دیوار آویخته شده است.

نقاشی‌های عباس کیارستمی در این نمایشگاه، جز یک اثر که با آبرنگ است، از نوع مدادرنگی است. لیلی گلستان درباره قدر و جایگاه این آثار گفته است: «اگر اسم کیارستمی روی این نقاشی‌ها نبود، باز هم به نظرم نقاشی‌های بسیار خوبی هستند که می‌توان برای آن‌ها نمایشگاه برگزار کرد.»

کتاب «مداد عباس» نیز حاوی تصویر آثار این نمایشگاه است که نشر نظر آن را منتشر کرده. در نشست خبری این نمایشگاه، محمود بهمن‌پور، مدیر نشر نظر، درباره دلیل انتخاب عنوان «مداد عباس» گفت که این نام را پسر کیارستمی پیشنهاد داد و یادآور کتابی است از عباس کیارستمی با موضوع مداد قرمز که در دهه ۶۰، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، منتشر شده بود.

آقای بهمن‌پور همچنین با یادآوری این‌که عباس کیارستمی ادعایی در زمینه نقاشی نداشت، گفت که تمرکز کیارستمی بر نقاشی در سال‌های نخست بعد از انقلاب بود که اجازه فعالیت چندانی نداشت و هدفش امرار معاش بود: «او حتی روی بشقاب هم نقاشی می‌کرد و آن‌ها را می‌فروخت. در واقع بازگشت به نقاشی به دلیل شرایط سخت زندگی در آن دوران بوده است.»

نمایشگاه نقاشی‌های عباس کیارستمی از ۱۷ در گالری گلستان برپا شده و تا ۲۹ آبان برقرار است.

XS
SM
MD
LG