لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

افزایش نگرانی‌ها از پیامدهای همه‌گیری کووید-۱۹ بر زنان باردار و کودکان


بخشی از کنفرانس خبری سازمان جهانی بهداشت در روز جمعه به‌‌طور مشخص به‌ نگرانی‌ها در مورد پیامدهای همه‌گیری بر زنان باردار، زایمان و نوزادان مربوط می‌شد.
بخشی از کنفرانس خبری سازمان جهانی بهداشت در روز جمعه به‌‌طور مشخص به‌ نگرانی‌ها در مورد پیامدهای همه‌گیری بر زنان باردار، زایمان و نوزادان مربوط می‌شد.

مقام‌های بین‌المللی در مورد خطرات غیرمستقیم همه‌گیری کووید-۱۹ برای زنان باردار و افزایش درگذشت زنان هنگام زایمان، نیز سلامت جسمی و روان کودکان و نوجوانان هشدار داده‌اند.

روز ۲۳ خرداد ماه بخشی از کنفرانس خبری سازمان جهانی بهداشت به‌‌طور مشخص به‌ نگرانی‌ها در مورد پیامدهای همه‌گیری بر زنان، زنان باردار، زایمان و کودکان مربوط می‌شد.

در این نشست رئیس صندوق جمعیت ملل متحد و رئیس اتحادیه بین‌المجالس همراه مدیرکل سازمان جهانی بهداشت حضور داشتند.

نهادهای بین‌المللی از افزایش فشار عمومی بر خدمات درمانی به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونای جدید، و پیامدهای آن از جمله مشکلات و عوارض جانبی که می‌تواند به مرگ زنان باردار یا زنان در هنگام زایمان بیانجامد، ابراز نگرانی کرده‌اند.

تدروس آدانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، به خبرنگاران گفته همراه با سیر صعودی همه‌گیری کووید-۱۹ «ما نگران دسترسی زنان، کودکان و نوجوانان به خدمات درمانی هستیم».

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید «پیامدهای غیرمستقیم همه‌گیری بر این گروه ممکن است گسترده‌تر از شمار درگذشت‌های مستقیم ناشی از شیوع ویروس باشد».

این نهاد راهنماهایی برای این دسته از شهروندان نیز منتشر کرد‌ه است. آن‌طور که این سازمان و نهاد بین‌المللی تحقیقاتی «اچ‌آر‌پی» می‌گویند نزدیک به ۲۱۴ میلیون تن از زنان در کشورهایی با درآمد پایین یا متوسط، که نمی‌خواهند باردار شوند، از دسترسی به روش‌های مدرن پیش‌گیری محروم شده‌اند.

بهداشت جهانی همچنین تاکید کرده اقدامات پیش‌گیرانه شخصی می‌تواند به شهروندان یاری برساند؛ چه در مورد جلوگیری از بارداری، مثلا با استفاده از کاندوم، یا در مورد تست‌های شخصی اچ‌آی‌وی و نمونه‌گیری‌های شخصی از ویروس پاپیلوم انسانی (ویروسی که عمدتا در زمان آمیزش جنسی و از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد انتقال می‌یابد).

در مجموع به این روش‌ها «خودمراقبتی» می‌گویند و نهادهای جهانی تاکید دارند در شرایط فعلی می‌تواند جان بسیاری از شهروندان را نجات دهد. آن‌ها می‌گویند باید ابزارها و روش‌های خودمراقبتی بیشتری در اختیار شهروندان قرار گیرد.

ادامه نگرانی‌ها در مورد کودکان

دکتر ماریا فان کرخوفه، همه‌گیرشناس ارشد سازمان جهانی بهداشت، می‌گوید این سازمان هنوز با پرسش‌های بسیاری در مورد پیامدهای کووید-۱۹ بر کودکان و نوجوانان روبه‌رو است.

دکتر مایک رایان، مدیر برنامه‌های اضطراری این نهاد نیز گفته نتایج شمار بیشتری از تحقیقات و پژوهش‌ها در این زمینه به‌زودی ارائه خواهد شد؛ از جمله در این مورد که چرا ابتلا به بیماری در برخی از کودکان شدید است به‌طوری که آن‌ها را روانه بیمارستان و مراقبت‌های ویژه می‌کند.

در مورد پروسه شیردهی نیز سازمان جهانی بهداشت همچنان آن را مهم‌تر و دارای فواید بیشتر می‌داند، تا نگرانی‌ها از احتمال انتقال ویروس.

این سازمان جدا کردن مادر از کودک و قطع شیردهی را همچنان توصیه نمی‌کند؛ مگر در مواردی که مادر شدیدا بیمار است.

سازمان ملل متحد نیز در خبرنامه خود در مورد برخی تحقیقات و پژوهش‌های اولیه در مورد پیامدهای ناشی از همه‌گیری بر سلامت روان کودکان و نوجوانان، افسردگی، اضطراب، آزار و اذیت‌های آن‌لاین و مجازی و خشونت‌های جنسی و جسمی، و بارداری ناخواسته هشدار داده است.

منابع: خبرنامه سازمان ملل، سازمان جهانی بهداشت، توئیتر
XS
SM
MD
LG