لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

انفجار در کارخانه کربنات سدیم ۱۳۳ مصدوم بر جای گذاشت؛ ترخیص ۱۱۴ نفر از بیمارستان


نمایی از کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد فارس در زمان راه‌اندازی
نمایی از کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد فارس در زمان راه‌اندازی

انفجار و انتشار گازهای سمی در کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد فارس ۱۳۳ مصدوم بر جای گذاشته است.

خبرگزاری‌های ایران روز دوشنبه ۲۳ خرداد گزارش دادند که به خاطر ناایمن بودن مسیر جم به فیروزآباد در پی نشت گازهای سمی، این جاده تا اطلاع ثانوی مسدود شده است.

مقامات ایران ابتدا شمار مصدومین را پنج نفر اعلام کرده بودند، اما ساعاتی بعد رئیس مرکز اورژانس فارس از افزایش تعداد مصدومان حادثه نشتی در مخازن کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد به ۷۲ نفر خبر داد و در نهایت خبرگزاری ایسنا شمار کل مصدومین را ۱۳۳ نفر گزارش کرد.

این خبرگزاری به نقل از وحید حسینی، رئیس علوم پزشکی شیراز نوشت که از این ۱۳۳ مصدوم، ۱۱۴ نفر از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

آقای حسینی اعلام کرده که تلفاتی در رابطه با این حادثه گزارش نشده است.

وی اظهار داشت: «مصدومان این حادثه بیشتر دچار آسیب های تنفسی شدند که خوشبختانه با درمان به موقع و سریع و مدیریت صحیح در این مرکز درمانی، خدمات در کوتاهترین زمان ممکن به مصدومان ارایه شد.»

این حادثه در حالی اتفاق افتاده است که کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد از آذر سال ۱۳۹۹ آغاز به کار کرده و کمتر از دو سال از راه‌اندازی آن می‌گذرد.

خبرگزاری ایرنا نشتی گاز یکی از مخازن را دلیل انفجار عنوان کرده است.

در سال‌های اخیر حوادث مشابه زیادی در مجتمع‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و دیگر تجهیزات نفتی ایران رخ داده که علت عمده این حوادث، فرسودگی تجهیزات یا کیفیت پایین آن‌ها عنوان شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در زمان افتتاح کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد به خبرگزاری ایرنا گفته بود: «بخش قابل توجهی از ماشین‌آلات به کار رفته در این کارخانه از داخل و بخشی هم از کشور چین تامین شده است».

آخرین مورد اعلام شده از حوادث آتش‌سوزی و انفجار مجتمع‌های پتروشیمی مربوط به آتش‌سوزی در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر در فروردین امسال است که بنابر اعلام مقامات رسمی دو نفر دچار سوختگی شدند.

پارسال نیز چند حادثه مشابه رخ داد و در یک مورد، آتش‌سوزی پالایشگاه تهران منجر به کشته شدن یک نفر شد.

کارخانه فیروزآباد ظرفیت تولید سالانه ۳۲۰ هزار تن کربنات سدیم را دارد که در صنایعی مانند تولید شیشه و بلور، صنایع شوینده و پاک‌کننده، تصفیه آب و پتروشیمی استفاده می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، ایسنا، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG