لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

دو انفجار در مسیر کاروان تدارکاتی نیروهای آمریکایی در عراق


کاروان نیروهای آمریکایی در اربیل عراق (عکس از آرشیو)
کاروان نیروهای آمریکایی در اربیل عراق (عکس از آرشیو)

به گفته منابع امنیتی طی ۲۴ ساعت گذشته حداقل دو انفجار در مسیر حرکت کاروان‌های تدارکاتی نیروهای بین المللی به رهبری آمریکا در عراق روی داده است. اولین انفجار غروب دوشنبه ۲۰ مرداد در حوالی مرز عراق و کویت و انفجار دوم در شمال بغداد اتفاق افتاده است.

به گزارش رویترز این انفجارها که تلفات جانی در برنداشته اند تازه‌ترین موارد ازاین حوادث طی هفته اخیرند. به گفته منابع نظامی روز یکشنبه نیز انفجار دیگری در میسر حرکت یک کاروان تدارکاتی در جنوب عراق روی داد.

چندین هزار نیروی آمریکایی که رهبری ائتلاف بین المللی علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، داعش، را برعهده دارد در خاک عراق مستقرند.

پایگاه‌ها و نیروهای آمریکایی درعین حال از سوی گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران مورد حمله قرار می‌گیرند و دولت آمریکا این گروه‌ها را مسئول حملات موشکی مکرر به پایگاه‌ها و سایر اهداف آمریکایی از جمله سفارت این کشور در بغداد معرفی کرده است.

شبه نظامیان شیعه عراقی می‌گویند، قسم خورده‌اند که مرگ ابو مهدی المهندس، یکی از فرماندهان ارشد این گروه‌ها را که در ماه ژانویه همراه با قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در حمله پهپادی آمریکا کشته شد، تلافی خواهند کرد. نیروهای سیاسی نماینده شبه نظامیان شیعه عراقی خواستار خروج تمامی نیروهای آمریکایی از عراق هستند.

این گروه‌ها درعین حال با مصطفی کاظمی که در ماه مه به مقام نخست وزیری رسید، مخالفند. از نگاه آنها آقای کاظمی که قدرت گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران را به چالش کشیده نزدیک به آمریکاست.

مصطفی کاظمی وعده داده که اجازه نخواهد داد خاک عراق به عرصه نبرد ایران و آمریکا و سایر قدرت‌های منطقه‌ای بدل شود ولی این کار ساده‌ای نیست.

رویترز می افزاید٬ روز سه شنبه در یک حادثه جداگانه به گفته نیرهای مسلح عراق ۳ نیروی مرزبانی این کشور در جریان حملات هوایی ترکیه در نواحی مرزی شمال عراق کشته شدند. ارتش ترکیه در ماه‌های اخیر حملات خود به نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه در مناطق مرزی شمال عراق را تشدید کرده است.

ارتش عراق در بیانیه‌ای گفت بر اثر انفجار در حوالی پایگاه تاجی در شمال بغداد یک کانتینر دچار حریق شده است. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است.

سه منبع از نهادهای نظامی گوناگون گفتند که انفجار در نزدیکی مرز عراق با کویت نیز در مسیر حرکت کاروانی حامل تجهیزات برای نیروهای آمریکایی روی داده ولی ارتش عراق وقوع این انفجار را تکذیب کرد.

ارتش کویت نیز وقوع هر گونه حمله‌ای در جوار مرزهای این کشور با عراق را تکذیب کرده است.

یک گروه شبه نظامی شیعه شناخته نشده به نام «اصحاب کهف» با انتشار ویدئویی از صحنه انفجار مسئولیت این حمله را برعهده گرفته و ادعا کرد که توانسته بخشی از تجهیزات ارتش آمریکا را منهدم کند.

منبع رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG