لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

سقوط یک جنگنده اف-۵ در دزفول منجر به مرگ خلبان شد


سقوط یک فروند جنگنده اف-۵ نیروی هوایی ایران در نزدیکی دزفول، منجر به کشته‌شدن خلبان و زخمی‌شدن دیگر سرنشین آن شد.

این حادثه زمانی رخ داد که خلبان منوچهر فتاحی که در این حادثه جان باخت، سعی کرد این هواپیمای آموزشی را در پایگاه چهارم شکاری دزفول به زمین بنشاند.

بر اساس بیانیه روابط عمومی پایگاه هوایی دزفول، «پیش از ظهر امروز یک فروند هواپیمای اف پنج پایگاه هوایی دزفول در حین پرواز آموزشی و به‌هنگام نشستن به‌علت نقص فنی دچار سانحه شد که با مهارت تحسین‌برانگیز یکی از خلبانان، در حاشیه باند پرواز به زمین نشست».

شماری از رسانه‌ها سرنشین دیگر این جنگنده را نیز خلبان معرفی کرده‌اند و نوشته‌اند که «هواپیما با مهارت خلبان دیگر تحت کنترل قرار گرفت و با کمترین آسیب در حاشیه باند پرواز متوقف شد».

یک «منبع آگاه» نیز به خبرگزاری ایرنا گفته که حال دیگر سرنشین این هواپیما که به بیمارستان منتقل شده، «رضایت‌بخش» است.

از این حادثه جزئیات بیشتری منتشر نشده و پایگاه هوایی دزفول اعلام کرده که علت سانحه «توسط تیم بررسی در حال پیگیری است و نتیجه متعاقباً اعلام خواهد شد».

ایران جنگنده‌های اف- ۵ خود را پیش از انقلاب از آمریکا خریده است و کماکان از ۴۸ فروند آنها استفاده می‌کند.

هفته گذشته، نخستین جنگنده ایرانی به نام «کوثر» که به مدل اف- ۵ شباهت‌ بسیاری دارد، در مراسمی با حضور حسن روحانی، رئیسجمهوری اسلامی، رونمایی شده بود.

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران در این زمینه نوشته بود که جنگنده کوثر «شباهت بسیار زیادی به جنگنده اف- ۵ آمریکا دارد و یا اگر بخواهیم بهتر بگوییم، کوثر در واقع ارتقای سنگین همان طرح اف پنج است که توسط وزارت دفاع اجرایی شده است».

بر اساس این گزارش، متخصصان ایرانی در طراحی کوثر تنها از «بدنه اف پنج آمریکا» استفاده کرده‌اند و بقیه قسمت‌های آن کاملا «تغییر» کرده است.

منابع: ایرنا، تسنیم و خبرگزاری فرانسه؛ ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG