لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

«آزادی هودفر اهمیت طرح مسائل حقوق بشر در مذاکرات با ایران را مشخص کرد»


وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که هما هودفر، شهروند ایرانی کانادایی که در ایران زندانی بود «به دلایل انساندوستانه از جمله بیماری» آزاد شده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از هما هودفرد به عنوان «استاد بازنشسته دانشگاه‌های کانادا» یاد کرد و خبر داد که او عصر روز دوشنبه آزاد شده و به کانادا بازگشته است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:02 0:00
لینک مستقیم

کاوه احسانی از همکاران هما هودفر و از اعضای کمپین آزادی برای او ساکن آمریکا با تایید این خبر حال جسمی او را خوب توصیف کرد.

به گفته او ، خانم هودفر نیاز به معلینه پزشکی دارد و در حال حاظر خانواده اش آمادگی گفتگو با رسانه ها را ندارند.

هما هودفر، شهروند ۶۵ ساله ایرانی کانادایی، ۱۷ خرداد ماه در تهران بازداشت شد.

تیرماهی که گذشت، مقامات ایران اتهام او را ورود به حوزه‌های فمینیسم و جرایم امنیتی اعلام کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هیچ اشاره ای به رفع اتهام از خانم هودفر نکرده است .

محمد سیف‌زاده ، وکیل و از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر ساکن ایران می گوید: در حالی که توقف تعقیب و اجازه آزادی صادر شده ولی در آینده دوباره می توانند این پرونده را تعقیب کنند.

به گفته این وکیل اگر چه یک زندانی را می توانند با قرار آزاد کنند و حتی اجازه ورود و خروج به کشور را به او بدهند ولی می توانند بعد ها این پرونده را تعقیب کنند.

هما هودفر در حالی آزاد شد که کمتر از یک هفته از دیدار وزیران خارجه ایران و کانادا در نیویورک می گذرد.

این دیدار براى اولین بار از زمان قطع روابط در حدود پنج سال پیش و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، انجام شد.

مهرداد حریری فعال مدنی و از بنیانگزاران کنگره ایرانیان کانادا می گوید، دولت ها باید در مذاکرات با ایران، حقوق بشر را مد نظر قرار دهند.

به گفته این فعال مدنی مقیم کانادا، آزادی خانم هودفر اهمیت طرح مسائل حقوق بشر را در مذاکرات بین کشورها مشخص کرد.

در اواخر خرداد ماه امسال وزیر دادگستری ایران با اشاره به پرونده محمودرضا خاوری رئیس پیشین بانک ملی ایران که پس از افشای پرونده موسوم به «فساد سه هزار میلیارد تومانی» به کانادا گریخت، گفته بود که کانادا برای بازگرداندن او همکاری لازم را با جمهوری اسلامی نمی‌کند.

در آن زمان روزنامه کانادایی «گلوب اند میل» با اشاره به این سخنان، این احتمال را مطرح کرد که حکومت ایران از بازداشت خانم هودفر، استاد ایرانی- کانادایی ، به عنوان اهرم فشار علیه دولت کانادا استفاده می‌کند.

کانادا از جمله در مسائل حقوق بشر از منتقدان جمهوری اسلامی است، در سال ۹۱ روابط خود را با ایران قطع کرد اما اخیراً با روی کار آمدن دولت لیبرال جاستین ترودو، نشانه‌هایی حاکی از تمایل برای احیای روابط با تهران مشاهده می شود.

XS
SM
MD
LG