لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

اداره اطلاعات انرژی آمریکا: رشد تولید اوپک ادامه می یابد


اداره اطلاعات انرژی آمریکا می گوید که رشد تولید نفت کشورهای عضو اوپک در سال جاری و آینده افزایش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش که پنج شنبه ۱۸ شهریور ماه در سایت رسمی این نهاد وابسته به وزارت انرژی آمریکا منتشر شده است، تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، طی سال ۲۰۱۵ روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نسبت به سال قبل آن افزایش یافت و به رقم ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسید. «در سال جاری و سال آینده نیز انتظار می رود به ترتیب روزانه ۷۰۰ هزار بشکه و ۵۰۰ هزار بشکه به تولید نفت اوپک افزوده شود».

این گزارش می گوید که ایران بیشترین سهم را در افزایش تولید اوپک در سال جاری خواهد داشت.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین می گوید که انتظار نمی رود که اوپک تولید خود را کاهش دهد و کماکان حفظ سهم در بازارهای جهانی نفت از اولویت کشورهای عضو اوپک است.

این پیش بینی در حالی است که اوپک و برخی از کشورهای عمده تولید کننده دنیا مانند روسیه قرار است ۲۶ سپتامبر اجلاسی غیر رسمی در الجزایر داشته باشند و موضوع فریز نفت (توقف رشد تولید) را مذاکره کنند. ایران در این میان می گوید که تا تولید خود را به دوران پیش از تحریمها، یعنی ۴ میلیون بشکه در روز نرساند، حاضر نیست به طرح فریز نفتی بپیوندد. ایران در اجلاس ماه فوریه قطر نیز با توقف رشد تولید خود مخالفت کرد و مذاکرات پیرامون فریز نفتی با شکست مواجه شد.

این گزارش همچنین به کاهش تولید نفت لیبی و نیجریه اشاره کرده و می نویسد که اعضای اوپک هنوز ظرفیت مازاد تولید روزانه ۲.۴ میلیون بشکه را دارند. این رقم برای دیگر کشورهای تولید کننده نفت تنها ۴۰۰ هزار بشکه در روز است.

با اینحال، این نهاد آمریکایی در ادامه می نویسد که وجود نفت مازاد در بازار طی سال جاری به شدت کاهش خواهد یافت و در سال آینده تقریبا وضعیت عرضه و تقاضا به توازن خواهد رسید.

این گزارش می گوید که در سال گذشته روزانه ۱.۸ میلیون بشکه نفت مازاد تولید میشد که این رقم در سال جاری به ۸۰۰ هزار بشکه کاهش خواهد یافت و در سال آینده این رقم روند کاهشی خود را ادامه خواهد داد.

کاهش عرضه نفت مازاد بخاطر رشد تقاضای جهانی برای نفت و کاهش تولید کشورهای غیر اوپک خواهد بود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا می گوید که برای سال جاری تقاضای جهانی برای نفت، روزانه ۱.۵ میلیون بشکه و در سال آینده ۱.۴ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.

این گزارش می افزاید که کشورهای غیر اوپک تولید خود را برای سال جاری حدود ۴۰۰ هزار بشکه و برای سال آینده حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهند داد.

بر اساس این گزارش، قیمت نفت در نیمه سال ۲۰۱۷ افزایش بیشتری خواهد داشت، اما در مجموع انتظار می رود که در سال جاری متوسط قیمت شاخص نفت برنت حدود ۴۳ دلار و در سال آینده ۵۲ دلار باشد. این رقم در نیمه اول سال ۲۰۱۴ بالای ۱۰۵ دلار بود.

XS
SM
MD
LG