لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

یونیسف: در جنگ یمن کودکان بسیاری می‌میرند و بقیه گرسنگی می‌کشند


کمک غذایی به خانواده های یمنی
کمک غذایی به خانواده های یمنی

یونیسف روز سه شنبه ۲۹ مارس در گزارش جدید خود اعلام کرد که در یمن صد‌ها هزار کودک از گرسنگی مفرط رنج می‌برند، میلیون‌ها کودک به آب آشامیدنی و خدمات درمانی دسترسی ندارند و برخی از آن‌ها را برای شرکت در جنگ سربازگیری کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، صندوق کودکان سازمان ملل متحد در گزارشی که در شهر ژنو منتشر شد، می افزاید سربازگیری از کودکان توسط دو طرف جنگ یعنی شیعیان حوثی مورد حمایت ایران و نیروهای وفادار به عبد ربه منصور رییس جمهور یمن که مورد حمایت عربستان سعودی است، در دوره اخیر افزایش یافته است. این نهاد ۸۴۸ مورد از سربازگیری کودکان زیر هجده سال از جمله کودکان ۱۰ ساله را شناسایی و ثبت کرده است.

در بخشی از این گزارش گفته می شود:«به طور متوسط هر روز براثر حملات و درگیریهای نظامی شش کودک کشته و یا مجروح می شوند.»

به گفته یونیسف حدود ۱۰ میلیون کودک یمنی برای پیشگیری از وخامت سلامتی آنها به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. گرسنگی و سوء تغذیه مزمن می تواند رشد جسمی و ذهنی کودکان را کاهش داده و مختل کند.

در گزارش یونیسف که با عنوان «کودکان در لبه پرتگاه» منتشر شده، ۹۳۴ مورد از مرگ و ۱۳۵۶ مورد از مجروح شدن کودکان به طور مستند قید شده و تاکید می شود که این موارد فقط بخش کوچکی از تلفات کودکان در جنگ یکساله یمن است.

جولیان هارنیس نماینده یونیسف در یمن، در مصاحبه خبری که از طریق تلفن از شهر صنعا پخش شد، گفت:« ۶۱ درصد از کودکان بر اثر حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در نقاط مختلف کشور کشته و زخمی شده اند.»

او افزود همه طرف‌های درگیر در جنگ یمن با نقض قوانین بین المللی و حملات بی‌مهار و کنترل نشده به مناطق مسکونی شرایطی به وجود آورده اند که کودکان بدون دلیل و به اشتباه در این حملات کشته و مجروح می شوند. او به عنوان نمونه به حملات هوایی متعدد ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به بازارها اشاره کرد.

طبق گزارش یونیسف شبکه خدمات عمومی و زیرساخت‌های یمن «در مرز نابودی کامل» است و این گزارش به حملات متعدد به مدارس، بیمارستانها و شبکه آبرسانی و فاضلاب در نقاط مختلف کشور اشاره می کند.

خبرگزاری رویترز یادآوری می کند که سازمان ملل متحد هفته گذشته اعلام کرد طرف‌های درگیر در جنگ یمن با برقراری آتش بس از روز۱۰ آوریل و شروع مذاکرات صلح از روز ۱۸ آوریل موافقت کرده اند. طی یک سالی که از آغاز جنگ سراسری در یمن می گذرد حداقل ۶۲۰۰ نفر کشته شده اند.

جولیان هارنیس نماینده یونیسف در یمن به خبرگزاری رویترز گفت:«امیدواریم که آتش بس از روز ۱۰ آوریل اجرا شود و به مردم امکان دهد که از خدمات پزشکی و سایر امکانات محدودی که در اینجا فراهم است بهره مند شوند. کاهش درگیریهای مسلحانه در مناطق مرزی و خطوط مقدم جبهه مشهود است و طی هفته گذشته حملات هوایی به شهر صنعا کاهش یافته است.»

سازمان ملل متحد هفته گذشته اعلام کرد نیمی از ۲۲ استان یمن با خطر قحطی روبرو هستند.

به گفته جولیان هارنیس، یونیسف تلاش می کند مواد غذایی و واکسن‌های پیشگیری از بیماریهای متداول درمیان کودکان مثل آبله و سرخک را در نقاط مختلف کشور توزیع کند ولی این اقدامات کافی نیست. او افزود:«سوءتغذیه در شکل گرسنگی مفرط و مزمن درمیان کودکان رو به افزایش است.»

براساس گزارش جدید یونیسف حدود ۳۲۰ هزار کودک با خطر گرسنگی مفرط روبرو هستند که باعث می شود آنها در برابر بیماریهای تنفسی کشنده و بیماریهای عفونی به شدت آسیب پذیر شوند. به گفته مسئول یونیسف در یمن این نهاد در حال حاضر فقط به ۲۰۰ هزار نفر از این کودکان دسترسی دارد.

به گفته یونیسف حدود ۱۰ میلیون کودک یمنی برای پیشگیری از وخامت سلامتی آنها به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. گرسنگی و سوء تغذیه مزمن می تواند رشد جسمی و ذهنی کودکان را کاهش داده و مختل کند.

یونیسف در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به محدود شدن برنامه‌های واکسینه کردن کودکان و کاهش امکانات درمانی در یمن می گوید:«طبق ارزیابی‌ها طی سال گذشته حدود ۱۰ هزار کودک زیر سن ۵ سال بر اثر بیماریهای قابل علاج جان خود را از دست داده اند.»

XS
SM
MD
LG