لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۶

انقلابی به رنگ گل سرخ، اما نه خونين ( بخش چهارم)


هوادارن آزادی سنگر مجلس گرجستان را در قلب تفليس، پايتخت، فتح کردند.
هوادارن آزادی سنگر مجلس گرجستان را در قلب تفليس، پايتخت، فتح کردند.
هوادارن آزادی سنگر مجلس گرجستان را در قلب تفليس، پايتخت، فتح کردند. ادوارد شواردنادزه، در پی دوازده سال فرمانروائی بر گرجستان، با اين تهديد که با اعلام وضعيت فوق العاده و اضطراری، نيروهای نظامی، انتظامی و امنيتی را به جنگ هواداران آزادی خواهد فرستاد، از مجلس گريخت.

دقايقی پس از اين گريز، نيروهای مخالف ديکتاتور، خانم نينو بورجانادزه را تا برگذاری انتخابات جديد مجلس و رياست جمهوری به عنوان رئيس موقت جمهوری گرجستان برگزيدند.

در بيرون پارلمان، مردم گسسته از بند و زنجير خفقان، به سوی کاخ رياست جمهوری هجوم بردند.

همزمان، ميخائيل ساکاشويلی، شاخص ترين چهره مخالفان استبداد، پيروزی انقلاب گل سرخ را رسماً اعلام کرد.

يک روز بعد، غروب ۲۳ نوامبر ۲۰۰۳ ، با پايمردی ايگور ايوانف – وزير خارجه روسيه در آن زمان – ادوارد شواردنادزه پذيرفت که با رهبران نيروهای مخالف ديدار کند. نيروهای مسلح، بر خلاف انتظار ادوارد شواردنادزه، اين بار از سرکوبی آزاديخواهان سرباز زده بودند.

۲۳ نوامبر، روز سنت جرج، سن ژرژ، يا ژرژ مقدس، قديسی است که نام خود را به گرجستان داده است. ادوارد شواردنادزه، برای نخستين بار، بی پناه و محروم از پشتيبانی نيروهای مسلح، ناگزير استعفاء داد تا آتش خشم معترضان دامانش را نگيرد.

با کاميابی گل سرخ، ميخائيل ساکاشويلی وعده داد که انتخابات در گرجستان، به زودی، برگذار خواهد شد. وی گفت: "... تلاش خواهيم کرد که نظم را مجدداً برقرار و انتخابات جديد مجلس و رياست جمهوری را برگذار کنيم".

همان روز، رئيس مجلس، زوراب ژوانيا، بر ضرورت وفا به آن چه ميخائيل ساکاش ويلی وعده داده بود، چنين تاکيد کرد: "... هدف اصلی و بالاترين اولويت در دستور کار ما، هم اکنون، برقراری نظم و قانون و جلوگيری از هر گونه بی نظمی در پايتخت و در سراسر مناطق گرجستان است. همزمان، ما زمام امور مالی را بخوبی در دست داريم. مايلم يادآور شوم که پس از مشورتهايی با رئيس بانک ملی گرجستان، ميتوانيم اعلام کنيم که هيچ خطری نمی تواند "لاری" پول رايج گرجستان را تهديد کند".

و آخرين ميخهای تابوت خودکامگيهای ادوارد شواردنادزه را نينو بورجانادزه، به عنوان رئيس موقت جمهوری گرجستان، با اين عبارات فرو کوبيد: "... بر پايه قانون اساسی گرجستان، مسئوليتهای رياست جمهوری به من، رئيس پارلمان منتخب چهار سال پيش، سپرده شده است. تاريخ برگذاری انتخابات رياست جمهوری مطابق با قانون اساسی اعلام خواهد شد".

طلوع ستاره ميخائيل ساکاشويلی جوان و آزاديخواه، با افول ستاره ادوارد شواردنادزه، سپيد موی خودکامه، در آسمان سياست گرجستان همزمان شد.

در بخش آينده، کارنامه زندگی همين سياستمدار جوان را بررسی می کنيم.
XS
SM
MD
LG