لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

رنگی تازه؛ انقلاب نارنجی(بخش پنجم)


ویکتور یوشنکو همزمان حریفش را برخوردار از پشتیبانی مسکو دانست و روسیه را به مداخله در امور داخلی اوکرائین متهم کرد.
ویکتور یوشنکو همزمان حریفش را برخوردار از پشتیبانی مسکو دانست و روسیه را به مداخله در امور داخلی اوکرائین متهم کرد.
انقلاب نارنجی، انقلاب آزادیخواهان و بدون خونریزی اوکرائین، در وجود مردی مجسم شده بود که مخالفان اقتدارگرا و محافظه کارش را در اوج پیکارهای انتخابات ریاست جمهوری متهم کرد که با سمّ دیوکسین او را مسموم کرده اند. ویکتور یوشنکو، رهبر آزادیخواهان، از این مسمومیت جان به در برد اما چهره اش چنان دگرگون گشت که او را بیست سال بیش از آنچه سن او بود، پیرتر و سالخورده تر جلوه داد.

اکنون در آستانه تجدید دور دوم انتخابات، این مرد پنجاه ساله هفتاد ساله نما در مناظره تلویزیونی زنده ای در برابر نامزد محافظه کاران اقتدارگرا ایستاده بود. در برابر ویکتور یانوکوویچ- نخست وزیر وقت- که سودار ریاست جمهوری را در سر میپخت. این دو یک هفته پیش از تجدید دور دوم و سرنوشت ساز انتخابات در مناظره ای شرکت کردند که یک ساعت و چهل دقیقه به درازا کشید.

r
ویکتور یوشنکو در این مناظره از توطئه مسموم کردنش حرفی به میان نیاورد اما از همان آغاز حریفش یانوکوویچ را متهم کرد که انتخابات قبلی را که دیوان عالی کشور اوکرائین رای به ابطال آن داد با تقلبات گسترده آلوده است. وی گفت: "... ما به یک دلیل امروز در اینجاییم: نتایج انتخابات بیست و یکم نوامبر به سرقت رفته است. بیش از سه میلیون رای را حریف من و تیم او دزدیده اند".

ویکتور یوشنکو بر شدت انتقاداتش افزود و خطاب به ویکتور یانوکوویچ گفت این تنها قوانین و مقررات انتخابات نیست که تقلب را محکوم می داند. روی سخن او مستقیما با ویکتور یانوکوویچ بود با اشاره ای به بخشی از ده فرمان: "... شما آدمی مذهبی هستید... درست است؟ تو نباید دزدی کنی. تو نباید چیزی را بدزدی. تو نیابد کارخانه ها را بدزدی! تو نباید رایهای مردم را بدزدی"!

ویکتور یوشنکو همزمان حریفش را برخوردار از پشتیبانی مسکو دانست و روسیه را به مداخله در امور داخلی اوکرائین متهم کرد. او یادآور شد که مداخله در امور داخلی اوکرائین چه مداخله غرب و چه مداخله روسیه، توهین به استقلال اوکرائین است.

در مقابل، ویکتور یانوکوویچ که بر خلاف رهبر انقلاب نارنجی غالباً نه به زبان اوکرائینی که به زبان روسی، زبان معمول در شرق آن کشور حرف میزد، با لحنی تهدید آمیز خطر تجزیه اوکرائین را یادآوری کرد. تجزیه بخش شرقی با تمایلاتی به روسیه و بخش غربی با تمایلاتی به سوی اروپا و در کل به سوی غرب...

ویکتور یانوکوویچ نیز در این مناظره تلویزیونی حریفش ویکتور آندره یه ویچ یوشنکو را مستقیما مخاطب قرار دادو گفت: "... ویکتور آندری ویچ، تو گمان میکنی که پیروز میشوی و به ریاست جمهوری اوکرائین میرسی. خطای عظیمی داری مرتکب میشوی. تو رییس جمهوری بخشی از اوکرائین خواهی شد. من خواهان چنین چیزی نیستم. من میخواهم که هر دویمان اوکرائین را متحد و یکپارچه کنیم".

ویکتور یانوکوویچ سپس انقلاب نارنجی در اوکرائین را، انقلاب هواداران مردمسالاری و آزادی را، نوعی کودتا خواند.

این مناظره تلویزیونی با گفته های آتشین و انگشت تکان دادنهای دو حریف برای یکدیگر همراه بود اما در پایان هر دو دستهای یکدیگر را به گرمی فشردند.

در همین روز ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه و گرهارد شرودر، صدر اعضم آلمان، بر سر احترام گذاشتن به نتیجه انتخابات شش روز بعد در اوکرائین فارغ از آن که نتیجه چه باشد به توافق رسیدند.


روز بعد از آن، اتحادیه اروپا اعلام کرد که از هیچ یک از دو نامزد ریاست جمهوری اوکرائین پشتیبانی نمیکند اما خواستار انتخاباتی آزاد و منصفانه است. انتخاباتی که به گفته غالب تحلیلگران برگذاری آزادانه و منصفانه آن بیگمان به سود ویکتور یوشنکو، رهبر انقلاب نارنجی پایان میگرفت.

... و چنین نیز شد. در ادامه همین برنامه با چهره رهبر پیروز انقلاب نارنجی آشنا میشویم.


XS
SM
MD
LG