لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

عفو بین‌الملل: تلاش حکومت اسلامی برای پاکسازی قومی در عراق


عفو بین‌الملل با انتشار شواهدی تازه می‌گوید که نیروهای دولت اسلامی در شمال عراق دست به پاکسازی قومیتی زده‌اند
عفو بین‌الملل با انتشار شواهدی تازه می‌گوید که نیروهای دولت اسلامی در شمال عراق دست به پاکسازی قومیتی زده‌اند

سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه، یازدهم شهریور، اسنادی منتشر کرد که نشان‌دهنده پاکسازی قومی گسترده در شمال عراق توسط نیروهای جهادی «حکومت اسلامی» یا همان داعش است.

بر اساس این گزارش، نیروهای حکومت اسلامی «به شکلی سیستماتیک» و برنامه‌ریزی‌شده اقلیت‌های قومی در شمال عراق را کشته یا ربوده‌اند.

این سازمان در گزارشی بیست صفحه‌ای با بازمانده‌های قتل‌عام‌های این گروه گفت‌وگو کرده است. این افراد در روایات خود توضیح می‌دهند که چطور نیروهای داعش در منطقه سنجار مردان و پسران را دسته‌جمعی سوار کامیون کرده، به خارج روستا برده و به شکل جمعی یا فردی به قتل رسانده‌اند.

در این گزارش آمده که «صدها یا احتمالا هزاران زن و کودک ایزدی»، به همراه تعداد زیادی از مردان این اقلیت مذهبی، توسط نیروهای حکومت اسلامی ربوده شده‌اند.

دوناتلا رُوِرا، مشاور ارشد سازمان عفو بین‌الملل در امور بحرانی، در این باره می‌گوید که داعش «جنایاتی نفرت‌انگیز» مرتکب شده و مناطق روستایی شمال عراق را بدل به کشتارگاه کرده است تا این منطقه را از هر فرد «غیر عرب» و «غیر سنی» پاک کند.

در گزارش عفو بین‌الملل به دو مورد «قتل‌عام» در ماه مرداد گذشته در شهر سنجار اشاره شده، که یکی روز ۱۲ مرداد در روستای «غینیه» بوده و دیگری روز ۲۴ مرداد در روستای کوچو. تعداد کشته‌ها در این دو روستا به صدها تن می‌رسد.

عفو بین‌الملل می‌گوید مردان و پسران، حتی کودکان دوازده ساله، توسط نیروهای داعش اسیر و به ضرب گلوله کشته شده‌اند.

داستان سلیم، یکی از کسانی که از این کشتار جان سالم به در برده، بخشی از گزارش عفو بین‌الملل درباره پاکسازی قومیتی در شمال عراق است. سالم به عفو بین‌الملل می‌گوید که توانسته در جریان تیراندازی خود را مخفی کند و دوازده روز در منطقه‌ای در نزدیکی محل کشتار خود را مخفی کند. او می‌گوید برخی از مردان در جریان این تیراندازی کشته نشده‌ و پیش از مرگ چندین روز درد کشیده‌اند.

عفو بین‌الملل در چکیده گزارش خود آورده است که از ۲۰ خرداد که پیشروی نیروهای داعش در شمال عراق آغاز شد، نزدیک به ۸۳۰ هزار نفر در شمال عراق خانه‌های خود را ترک کرده و آواره شده‌اند.

مسیحی‌های آشوری، شیعه‌های ترکمن، شیعه‌های شبک، ایزدی‌ها، اهل حق‌ها (کاکائی‌ها) و مندائیان سبائی همگی قرن‌ها در استان نینوا زندگی می‌کردند. این منطقه در حال حاضر تحت کنترل نیروهای حکومت اسلامی یا همان داعش است.

فلاویا پانزیری، معاون کمیسر ارشد سازمان ملل در امور حقوق بشر، نیز روز گذشته، دهم شهریور، اقدامات غیرانسانی نیروهای دولت اسلامی در شمال عراق را خارج از تصور خوانده و گفته بود بر اساس گزارش‌هایی که سازمان ملل دریافت کرده، «کشتار هدفمند، تغییر دین اجباری، سوءاستفاده جنسی و شکنجه» از جمله جرائمی است که گروه «حکومت اسلامی» مرتکب شده‌ است.

XS
SM
MD
LG