لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

انتقاد شدیداللحن دبیرکل سازمان ملل از پاسخ جهان به بحران سوریه


دبیرکل سازمان ملل متحد وضعیت سوریه را با نسل‌کشی رواندا مقایسه کرد
دبیرکل سازمان ملل متحد وضعیت سوریه را با نسل‌کشی رواندا مقایسه کرد
بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز پنج‌شنبه، ۸ اسفند، جنگ داخلی سوریه را مشابه نسل‌کشی در روآندا خوانده و پاسخ جهان به آن را «شکست» و «شرم‌آور» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیستمین سالگرد نسل‌کشی روآندا، آقای بان هر دوی این اتفاقات را درگیری‌هایی توصیف کرده که جامعه بین‌المللی در حل و فصل بحران‌های مرگبار آن شکست خورده است.

بیست سال از نسل‌کشی در روآندا می‌گذرد، اتفاقی که به زعم بان گی‌ مون درسی بوده برای سازمان ملل متحد تا تلاش کند جلو چنین تراژدی‌های بشری را بگیرد، هر چند آقای بان می‌گوید ممکن است دوباره اتفاقی مشابه نسل‌کشی روآندا رخ دهد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این باره گفت: «ما الان به خوبی می‌دانیم که نسل‌کشی اتفاقی نیست که یک‌باره رخ دهد، بلکه فرایندی است که در طول زمان اتفاق می‌افتد و با شجاعت و توان سیاسی قابل پیشگیری است.»

در جریان نسل‌کشی در کشور آفریقایی روآندا در سال ۱۹۹۴ نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر که اغلب از قوم توتسی بودند به دست قوم هوتو کشته شدند.

بان گی مون درباره بحران سوریه می‌گوید: «ناتوانی در جلوگیری از سبعیتی که در سه سال گذشته در سوریه جریان داشته، شکست جمعی ما و اتهام شرم‌آوری است که متوجه جامعه جهانی است.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشتر در بحران سوریه به چند دسته تقسیم شده بود، با این همه روز شنبه گذشته، سوم اسفندماه، قطعنامه‌ای در این شورا به اتفاق آرا تصویب شد که به موجب آن طرفین درگیر در سوریه باید محاصره تعدادی از شهرها را لغو کرده و اجازه دهند تا کمک‌های بشردوستانه به دست غیرنظامیان برسد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جنگ داخلی در سوریه تاکنون ۱۴۰ هزار کشته بر جای گذاشته است.

بر اساس گزارش سالیانه وزارت امور خارجه آمریکا در مورد وضعیت حقوق بشر در جهان در سال ۲۰۱۳ که روز گذشته، هشتم اسفندماه، منتشر شد، جنگ داخلی در سوریه «از نظر وسعت و تلفات انسانی بی‌سابقه است.»

بر اساس این گزارش حمله شیمیایی که تابستان گذشته در کشور سوریه انجام شد و طی آن هزار و ۴۰۰ نفر جان خود را از دست دادند، فجیع‌ترین واقعه بشری در سال ۲۰۱۳ بوده است.

جنگ داخلی در سوریه بین دولت این کشور و مخالفان همچنان ادامه دارد و تلویزیون این کشور که رسانه و صدای دولت است مدعی است که مخالفان گروه‌های تروریستی هستند که علیه ملت سوریه فعالیت می‌کنند.

در همین رابطه تلویزیون دولتی سوریه روز گذشته، هشتم اسفندماه، گزارش کرد که ارتش سوریه، در جریان یک حمله سنگین در نزدیکی دمشق، توانسته ۱۷۵ نفر از مخالفان را که «به گروه‌های مرتبط با القاعده نزدیک بوده‌‌اند» از بین ببرد. بر اساس این گزارش این افراد نیروهای «خارجی» بوده‌اند که از کشورهای عربستان سعودی، چچن و قطر برای جنگ عازم سوریه شده بودند.

تصاویری که در خبرگزاری‌های دولتی سوریه از این کشتار منتشر شده، مردانی را با لباس معمولی نشان می‌دهد که به زمین افتاده‌اند و در اطراف آن‌ها کیسه‌های لباس و بطری‌های آب دیده می‌شود.

جنگ داخلی در سوریه علاوه بر تلفات انسانی منجر به آوارگی افراد زیادی در این کشور نیز شده است. بر اساس گزارشی که خبرگزاری رویترز امروز، نهم اسفندماه، منتشر کرده تعداد زیادی از مسیحیان سوریه در حال ترک این کشور و پناه بردن به ترکیه هستند.

حدود یک قرن پیش و بعد از اتمام جنگ جهانی اول، پدران این مسیحیان، ترکیه پس از حکومت عثمانی را به خاطر شرایط نامساعدی که علیه مسیحیان به وجود آمده بود، ترک کرده بودند.

بر اساس همین گزارش تاکنون ۲.۵ میلیون پناهنده خاک سوریه را ترک کرده‌اند که از این تعداد ۷۰۰ هزار نفر سنی‌مذهب به ترکیه پناه برده‌اند.
XS
SM
MD
LG