لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۷

نمایندگان دمکرات به تحصن خود در صحن کنگره پایان دادند


نمایندگان دموکرات پس از نزدیک به ۲۶ ساعت به تحصن خود پایان دادند
نمایندگان دموکرات پس از نزدیک به ۲۶ ساعت به تحصن خود پایان دادند

تحصن نمایندگان حزب دمکرات در کنگره آمریکا در اعتراض به قوانین کنترل فروش اسلحه در حالی پایان یافت که هنوز آینده این لوایح روشن نیست. با این حال، نمایندگان دمکرات می‌گویند که فشارها بر نمایندگان جمهوری‌خواه را برای برگزاری رای‌گیری و تغییر قوانین قطع نخواهند کرد.

نمایندگان دمکرات از روز چهارشنبه و برای نزدیک به ۲۶ ساعت در اعتراض به بی‌توجهی اکثریت جمهوری‌خواه کنگره به قوانین مربوط به کنترل فروش اسلحه دست به تحصن زده بودند.

دو مورد قانون پیشنهادی در مورد خرید و فروش سلاح وجود دارد که نمایندگان دمکرات مایل‌اند هر چه زودتر به رای‌گیری گذاشته شود. یکی از اين موارد افزایش دامنه تحقیقات در مورد سوابق افرادیست که می خواهند اسلحه بخرند و مورد دوم ممنوعيت خرید اسلحه توسط افرادیست که در فهرست مظنونان تروریستی و ممنوعیت پرواز هستند.

پل رایان، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان، که این تحصن را به عنوان «نمایش تبلیغاتی» محکوم کرده بود، اجازه اجرای رای‌گیری را به نمایندگان نداده بود و ساعاتی مانده به نیمه شب چهارشنبه نیز خواستار تشکیل جلسه برای رای‌گیری در مورد موضوعی بی‌ربط شده بود. مسئله‌ای که مورد خشم و ناراحتی نمایندگان دمکرات قرار گرفت.

خبرگزاری فرانسه می گوید این اعتراض پس از کشتار اورلاندو و مرگ ۴۹ تن در کلوب همچنس‌گرایان اهمیت پیدا کرده است.

تحصن نمایندگان دمکرات روز چهارشنبه و در شرایطی که مباحث عادی مجلس جریان داشت، شروع شد و پس از پیوستن نانسی پلوسی، رهبر فراکسیون اقلیت، به این اعتراض جلسه مجلس نمایندگان مختل شد.

۱۵ ساعت پس از شروع تحصن نمایندگان دمکرات، رئیس مجلس نمایندگان، ادامه جلسات مجلس را به دو هفته دیگر محول کرد و نمایندگان جمهوری خواه در آستانه فرا رسیدن تعطیلات عمومی چهارم ژوئیه، ساختمان مجلس را ترک کردند.

جان لوئیس یکی از نمایندگان دمکرات که از همراهان مارتین لوترکینگ در راهپیمایی های معروف دهه شصت میلادی و رهبر تحصن روز چهارشنبه بود، گفته است:«زمان برای سکوت و صبر از مدت ها پیش به پایان رسیده بود. آیا ما شجاعت لازم را داریم که در زمینه کنترل خشونت ناشی از اسلحه در آمریکا یک گام کوچک برداریم؟»

کاترین کلارک نماینده دمکرات به روزنامه بوستون گلوب نیز گفته است:«به نظرم دقیقا نمی دانستیم که تحصن ما چه تاثیر نیرومندی خواهد داشت. می خواهیم مطمئن شویم که این اعتراض تضعیف نمی شود.»

گرگوری میکس از نمایندگان دمکرات نیویورک به شبکه خبری سی ان ان گفته است که حتی در روزهای تنفس مجلس نمایندگان، فعالیت‌های آنها ادامه خواهد داشت تا سرانجام در مورد دو قانون پیشنهادی رای گیری شود. در این فاصله دمکرات ها در مورد نحوه پیگیری استراتژی خود بحث و تصمیم گیری خواهند کرد.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد وقوع نافرمانی گروهی از نمایندگان در صحن مجلس نشان‌دهنده تشدید رویارویی سیاسی همزمان با یک کارزار انتخابات ریاست جمهوری نامتعارف است. دمکرات‌ها با وجودی که می‌دانند هیچ شانسی برای تصویب قوانین پیشنهادی آنها وجود ندارد، بر ضرورت قوانین سختگیرانه در مورد کنترل اسلحه تاکید می‌کنند.

نمایندگان کنگره آمریکا و بخصوص دمکرات ها در سالهای اخیر لوایح متعددی را برای کنترل اسلحه پیشنهاد کرده‌اند، ولی هیچ یک از آنها تصویب نشده‌اند.

خانم کلینتون نیز در واکنش به قطع پخش زنده جلسات به خاطر تنفس در کار کنگره، در پیامی روی شبکه توئیتر نوشت:«جمهوری خواهان مجلس نمایندگان می‌توانند دوربین‌ها را خاموش کنند، ولی نخواهند توانست صدای ما را خاموش کنند. ما باید در مورد خشونت ناشی از اسلحه اقدام کنیم.»

نمایندگان دمکرات با ابتکار جالبی گزارش تحصن خود را از طریق فیسبوک و پریسکوپ روی کانال تلویزیونی مخصوص کنگره پخش کردند. این اولین باری بود که رسانه دولتی مخصوص مباحث کنگره تصاویری از شبکه‌های اجتماعی را پخش کرد. طبق قانون، عکسبرداری و پخش تصویر از جلسات کنگره توسط هر رسانه دیگری ممنوع است.

مجلس سنا نیز اوایل هفته جاری چند اصلاحیه در قانون کنترل اسلحه را رد کرد. ولی گروهی از نمایندگان دو حزب هنوز به تلاش برای تصویب یک اصلاحیه ادامه می دهند که خرید اسلحه برای مظنونان تروریسم، افرادی که در فهرست ممنوعیت پرواز و فهرست مظنونان اف بی آی هستند را ممنوع می کند.

XS
SM
MD
LG