لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

سردبیر تنها مجله همجنسگرایان بنگلادش به قتل رسید


جسد جولْحَز مَنّان، سردبیر هم‌جنسگرای بنگلادشی، که عصر دوشنبه در خانه‌اش باچاقو به قتل رسید.
جسد جولْحَز مَنّان، سردبیر هم‌جنسگرای بنگلادشی، که عصر دوشنبه در خانه‌اش باچاقو به قتل رسید.

سردبیر تنها مجله مربوط به همجنس‌گرایان و تغییر جنسیت‌دادگان بعدازظهر روز دوشنبه ششم اردیبهشت و در ادامه قتل‌های وبلاگ‌نویسان، نویسندگان و فعالان سکولار، در بنگلادش کشته شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، جولْحَز مَنّان یکی از دو فردی بود که عصر روز دوشنبه در خانه‌اش در داکا، پایتخت بنگلادش، با چاقو مورد حمله قرار گرفت و به شیوه‌ای خشونت‌بار کشته شد.

انصارالاسلام، شاخه بنگلادشی القاعده در شبه‌قاره هندوستان، با انتشار بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی مسئولیت این دو قتل را بر عهده گرفته است.

به جز جولْحَز مَنّان، محبوب طانای که او نیز به شکل عمومی همجنس‌گرایی خود را اعلام کرده بود، کشته شده است. به گزارش روزنامه گاردین به نقل از محمد اقبال، رییس پلیس محلی، شش نفر عصر دوشنبه وارد خانه منان شده‌اند و او و دوستش، محبوب طانای، را با ضربات متعدد چاقو کشته‌اند. یک عکاس بنگلادشی آشنا با این افراد به سی‌ان‌ان گفته است که این دو مرد تنها با هم دوست بوده و رابطه دیگری نداشته‌اند.

قتل جولْحَز مَنّان، یکی از نزدیک به ده قتلی است که در طول دو سال گذشته جامعه فعالان و متفکران بنگلادش را متاثر کرده است.

شش مرد مهاجم با این بهانه که بسته‌ای پستی آورده‌اند، وارد خانه منان شده‌اند.

آقای جولْحَز مَنّان علاوه بر سردبیری مجله همجنسگرایان، در یک موسسه دولتی آمریکایی نیز کار می‌کرده است. این موسسه روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای مرگ او را تایید و از آن ابراز تاسف کرده است.

آقای منان پیش از آغاز به کار در این موسسه برای هشت سال نیز در سفارت آمریکا کار می‌کرده است. مارشیا برنیکن، سفیر آمریکا در بنگلادش، این قتل‌ها را محکوم کرده است.

رابرت گیبسون، کمیسر عالی کشور بریتانیا در مور بنگلادش، نیز قتل منان را به شدت محکوم کرده و خواستار مجازات عاملین آن شده است.

منابع محلی اعلام کرده‌اند که پلیس بنگلادش توانسته مدارکی درباره این قتل‌ها پیدا کند و شب گذشته یک دانشجو را نیز در این رابطه دستگیر کرده است.

حدود یک ماه پیش نیز یک وبلاگ‌نویس مروج خداناباوری با نام نظم‌الدین صمد، ۲۸ ساله، در بنگلادش به قتل رسیده بود. روز هشتم اسفندماه سال ۹۳ نیز یک وبلاگ‌نویس سرشناس بنگلادشی در خیابانی در داکا در حالی که همراه با همسرش قدم می‌زد، با چاقو به قتل رسید.

رسول کریم صدیق، استاد ۵۸ ساله زبان انگلیسی نیز روز چهارم ازدیبهشت ماه با قمه مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفته و کشته شده بود. اتفاقی که گروه حکومت اسلامی مسئولیت آن را برعهده گرفت. داعش در بیانیه خود کریم صدیق را به خداناباوری متهم کرده بود.

XS
SM
MD
LG