لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

توافق آمریکا و متحدان عربستان بر ممانعت از ورود کشتی‌های ایرانی به یمن


اشتون کارتر صبح امروز با همتایان خود در شورای همکاری خلیج فارس در شهر ریاض دیدار کرد
اشتون کارتر صبح امروز با همتایان خود در شورای همکاری خلیج فارس در شهر ریاض دیدار کرد

عبداللطیف زیانی، دبیر کل شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس، می‌گوید که اعضای این شورا و ایالات متحده آمریکا توافق کردند تا در یک دیدبانی مشترک جلوی هرگونه کشتی ایرانی را که «تسلیحات نظامی به یمن می‌فرستد» بگیرند.

زیانی که در مداحله نظامی در یمن در سال ۲۰۱۵، نقش فرمانده ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را برعهده داشت، روز چهارشنبه، اول اردیبهشت در کنفرانس خبری مشترک خود با اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، از این توافق خبر داده است.

پیش از این کنفرانس خبری وزرای دفاع کشورهای عضو شورا، شامل عربستان سعودی، کویت، قطر، بحرین، عمان و امارات متحده عربی با اشتون کارتر دیدار کرده‌ بودند.

اشتون کارتر نیز در این کنفرانس بر حمایت کشورش از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرده و گفته است که حفظ امنیت این کشورها در مقابله با فعالیت‌های اخلال‌گرایانه ایران برای آمریکا اهمیت دارد.

وی همچنین گفته است که توافق هسته‌ای با ایران تنها به منظور برقراری ثبات در منطقه بوده و ایالات متحده همچنان با «تعدی‌گری‌های ایران» مقابله خواهد کرد.

بر اساس آن‌چه درباره این توافق گفته شده، کشورهای عضو همکاری‌های خلیج فارس و آمریکا یک پایگاه دیدبانی دریایی مشترک به راه خواهند انداخت تا بدین ترتیب جلوی ورود کشتی‌های ایرانی به یمن را بگیرند.

کشورهای حوزه خلیج فارس پیش‌تر بارها ایران را متهم کرده بود که از طریق کشتی به یمن تسلحیات نظامی می‌فرستد، اتهامی که ایران همواره آن را رد کرده و گفته است که این کشتی‌ها حامل کمک‌های بشردوستانه‌اند.

با این حال در اردیبهشت ماه سال گذشته، عربستان سعودی یک کشتی ایرانی با نام "ایران شاهد" را متوقف و اعلام کرد که این کشتی حامل تسلیحات نظامی است. اتهامی که با انکار ایران روبرو شد و ایران مدعی شد که این کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه است.

سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان آن زمان اعلام کرده بود که هر کشتی‌ای که بخواهد وارد آب‌های یمن شود باید از مقامات دولت یمن یا ائتلاف اجازه بگیرد، اما ایران این خواسته را رد کرد و گفت اجازه بازرسی از کشتی‌اش را نمی‌دهد.

پیش از مورد «ایران شاهد» نیز در ابتدای اردیبهشت ماه جنگنده‌های عربستان به این بهانه که یک هواپیمای ایرانی حامل تسلیحات قصد فرود در فرودگاه صنعا را دارد، دست به بمباران این فرودگاه زدند.

اشتون کارتر صبح امروز همراه با باراک اوباما برای سفری کوتاه عازم عربستان شده است.

XS
SM
MD
LG