لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۱

نوبخت: رشد بخش‌هایی از بودجه عمومی ایران علی‌رغم تحریم‌ها


به گفته آقای نوبخت مجموع منابع عمومی درآمد واگذاری دارایی سرمایه‌ای و مالی ایران در قیاس با سال گذشته ۱.۵ برابر افزایش داشته است
به گفته آقای نوبخت مجموع منابع عمومی درآمد واگذاری دارایی سرمایه‌ای و مالی ایران در قیاس با سال گذشته ۱.۵ برابر افزایش داشته است

محمد باقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی حسن روحانی، روز دوشنبه، دهم شهریورماه، اعلام کرد که در یک سال گذشته بخش‌هایی از بودجه عمومی ایران رشد کرده و این نشان‌دهنده آن است که «تحریم‌های بدخواهان» تاثیری در روند اداره ایران نگذاشته است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای نوبخت در نشست خبری خود با ارائه گزارشی از عملکرد سازمان معاونت، می‌گوید که مجموعه درآمدهای دولت در دو حوزه «واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای» و «واگذاری دارایی‌های مالی» در قیاس با سال گذشته افزایش داشته و ۱.۵ برابر شده است.

به گفته آقای نوبخت این میزان درآمد خارج از عدد ۴.۲ میلیارد دلار منابع مالی توقیف‌شده ایران است که هنوز وارد بودجه نشده و این امر نشان‌دهنده بی‌تاثیر بودن تحریم‌هاست.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایران با استناد به آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران می‌گوید که در حال حاضر رشد اقتصادی کشور مثبت ۰.۵ است و دولت در تلاش است تا پایان شهریور ماه این عدد را به یک درصد برساند. او با اشاره به رشد منفی اقتصاد ایران در سال‌های گذشته، این دست‌آور را نکته‌ای قابل توجه می‌خواند.

علی‌طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران نیز روز شنبه، هشتم شهریورماه، اعلام کرده بود که پس از دو سال، رشد اقتصادی ایران در سه ماه اول سال ۹۳ مثبت شده است.

آقای نوبخت همچنین در حاشیه نشست استانداران از تدوین دو برنامه توسط دولت در رابطه با تحریم‌ها خبر داده است. این دو برنامه به لغو تحریم‌ها یا تشدید آن‌ها مربوط می‌شود. آقای نوبخت می‌گوید در صورت تشدید تحریم‌ها یک بسته اضطراری درنظر گرفته شده که به دولت کمک خواهد کرد شرایط را پایدار نگه دارد. آقای نوبخت در آدامه می‌گوید که در صورت لغو تحریم‌ها نیز برنامه‌ دیگری تدوین شده که مشخص می‌کند مازاد درآمدهای احتمالی دولت چطور هزینه شود.

آقای نوبخت در رابطه با سیاست‌های اقتصادی دولت نیز گفته است که در سال‌ ۹۳ و ۹۴ اقتصاد مقاومتی، تفکر محوری سیاست‌گذاری‌ها خواهد بود و به این ترتیب دولت خواهد توانست حتی در شرایط تحریمی نیز کشور را اداره کند.

ایران امید دارد که تمامی تحریم‌های وضع شده علیه این کشور در پایان مذاکرات هسته‌ای و امضای توافق جامع لغو شود. با این همه این مسئله یکی از موارد اصلی اختلاف بین ایران و گروه ۱+۵ در جریان مذاکرات هسته‌ای عنوان شده است.

واشینگتن روز هفتم شهریور ماه، افراد، شرکت‌ها و بانک‌های ایرانی را در لیست تحریم های فعلی قرار داد. حسن روحانی در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود در روز شنبه، این تحریم‌ها را نافی روح توافق‌نامه ژنو خواند و مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز مسئولیت عواقب این اتفاق را متوجه گروه ۱+۵ و آمریکا دانست.

XS
SM
MD
LG