لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

سناتور دموکرات همچنان در پی افزایش تحریم‌ها علیه ایران


کمیته روابط خارجی سنا به ریاست رابرت منندز
کمیته روابط خارجی سنا به ریاست رابرت منندز
رابرت منندز، سناتور دموکرات آمریکایی، روز پنج‌شنبه، ۱۷ بهمن‌ماه، اعلام کرد که نسبت به پای‌بندی ایران به توافق‌نامه اتمی ژنو «عمیقا مشکوک» و همچنان در پی افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی است.

آقای منندز طراح لایحه‌ای است که به موجب آن اگر ایران به توافق موقت ژنو پای‌بند نماند، دولت آمریکا بلافاصله تحریم‌ها علیه تهران را افزایش خواهد داد.

این لایحه تاکنون به امضای ۵۹ عضو از مجموع صد عضو مجلس سنای آمریکا رسیده است. پیشتر ۲۶ سناتور آمریکایی این طرح را امضا کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، استدلال منندز در پافشاری بر افزایش تحریم‌ها رویکرد قبلی ایران به پرونده هسته‌ای است که زمینه‌ساز وضع تحریم‌های شدید علیه تهران شد.

رابرت منندز معتقد است که ایران قبول نکرده تا سانتریفیوژها‌یش را از کار بیندازد و «تنها هفته‌ها یا ماه‌ها» با غنی‌سازی اورانیوم برای تولید بمب اتم فاصله دارد. منندز می‌گوید که آمریکا باید از حالا خود را آماده کند تا اگر ایران میز مذاکرات را ترک کرد بلافاصله تحریم‌های جدید را به اجرا بگذارد.
این سناتور بانفوذ آمریکایی که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را برعهده دارد، معتقد است که افزایش تحریم‌ها بر خلاف آن چه کاخ سفید می‌گوید زمینه‌ساز جنگ نخواهد شد و تنها جلو پیشرفت پرونده هسته‌ای ایران را می‌گیرد.
کاخ سفید پیشتر دست‌کم در دو مورد تهدید کرده است که در مقطع کنونی از مذاکرات اتمی هرگونه افزایش تحریم علیه ایران را وتو خواهد کرد و چندین سناتور دموکرات نیز با این طرح مخالف بودند.

در همین حال ۴۲ سناتور جمهوری‌خواه پیش از صحبت‌های منندز در روز پنج‌شنبه، نامه‌ای به هری رید، رهبر جناح اکثریت دموکرات در سنا، نوشته و از او خواسته بودند تا به این طرح رای مثبت بدهد.

با این همه آقای منندز دموکرات موضع خود را از این سناتورهای جمهوری‌خواه جدا کرده و گفته است که با نوشتن نامه «حزبی» نمی‌توان کسی را مجبور به رای دادن کرد. هری رید نیز روز پنج‌شنبه، ۱۷ بهمن‌ماه، به این نامه واکنش نشان داده و گفت که «این موضوع بسیار بسیار جدی است» و نباید این مسئله را تبدیل به مسئله‌ای حزبی کرد.
مقامات ایرانی در مقابل بار‌ها اعلام کرده‌اند که وضع هرگونه تحریم‌های تازه به معنای مرگ مذاکرات خواهد بود و نمایندگان مجلس ایران نیز در پی تصویب طرحی دوفوریتی بودند تا در صورت تشدید تحریم‌ها ایران «بلافاصله» اقدام به «توسعه زیر‌ساخت‌های تاسیسات هسته‌ای» خود کند و غنی‌سازی اورانیوم را به میزان حداقل ۶۰ درصد افزایش دهد.
XS
SM
MD
LG