لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

تهدید کاخ سفید به وتوی لایحه سنا علیه عربستان سعودی


کاخ سفید
کاخ سفید

به گزارش شبکه خبری سی‌ان آن، کاخ سفید روز دوشنبه سی‌ام فروردین اعلام کرد باراک اوباما لایحه‌ای را که به خانواده قربانیان حوادث یازده سپتامبر اجازه می‌دهد تا علیه عربستان سعودی اقامه دعوی کنند، تهدید به وتو کرده‌است.

این لایحه که مورد حمایت هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات است، هنوز در صحن سنا مطرح نشده، با این حال واکنش شدیدی از سوی ریاض به همراه داشته است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه گفته است که بعید می‌داند باراک اوباما نسخه فعلی این لایحه را امضا کند.

ارنست می‌گوید که نگرانی دولت از این لایحه تنها محدود به عربستان سعودی نمی‌شود، و اگر کشورهای دیگر لایحه‌ای مشابه را تصویب کنند، آن‌گاه ایالات‌متحده، مالیات‌دهندگان این کشور و دیپلمات‌هایش در خطر مشابه‌ای قرار خواهند گرفت.

باراک اوباما نیز در گفت‌وگوی شب گذشته خود با چارلی رز گفته بود که آمریکا نمی‌تواند شروع به محاکمه دولت‌ها کند، چرا که در این صورت دولت‌های دیگر نیز با آمریکا رفتاری مشابه خواهند داشت.

برخلاف باراک اوباما، برنی سندرز، از نامزدهای انتخابات سال آینده ریاست جمهوری حامی این لایحه است.

به موجب لایحه مذکور، دادگاه‌های آمریکا می‌توانند عربستان سعودی را به واسطه نقش احتمالی‌اش در واقعه یازده سپتامبر، پای میز محاکمه بکشانند.

گذشته از این لایحه مسئله افشای یک سند محرمانه ۲۸ صفحه‌ای نیز مطرح است که به تفصیل به نقش احتمالی عربستان سعودی در حوادث مربوط به یازدهم سپتامبر پرداخته است.

خانواده قربانیان یازدهم سپتامبر در معیت برخی از نمایندگان کنگره و سنا خواهان آن شده‌اند که این اسناد محرمانه افشا شود و در اختیار عموم قرار گیرد.باراک اوباما روز چهارشنبه برای دیدار با ملک سلمان و دیگر مقام‌های سعودی وارد ریاض می‌شود. هنوز روشن نیست که صحبت درباره این لایحه در دستور کار مقام‌های آمریکایی و سعودی قرار دارد یا خیر.

عربستان سعودی با تهدید اقتصادی به این خبرها واکنش نشان داده است. روزنامه نیویورک تایمز روز ۲۹ فروردین ماه اعلام کرد که عربستان آمریکا را تهدید کرده است که اگر نام این کشور در دادگاه‌های آمریکا و در رابطه با حوادث یازدهم سپتامبر برده شود، ۷۵۰ میلیارد دلار از دارایی‌های خود را در آمریکا خواهد فروخت.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه در واکنش به گزارش‌ها درباره این هشدار عربستان سعودی به آمریکا گفت که عربستان به منافع مشترک با آمریکا در حفاظت از نظام مالی بین المللی آگاه است و به نفع ریاض نیست که بخواهد ثبات این سیستم را برهم بزند.

XS
SM
MD
LG