لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

رودخانه سن پس از یک هفته آرام گرفت


نواحی اطراف سن در روز جمعه، چهاردهم خردادماه
نواحی اطراف سن در روز جمعه، چهاردهم خردادماه

سطح آب در رودخانه‌ی‌ باران‌زده‌ی سن روز شنبه برای نخستین بار در هفته گذشته، اندکی پایین رفت و آرام گرفت. سطح آب این رودخانه در روزهای گذشته به بالاترین میزان طی سه دهه گذشته رسیده بود و بسیاری از ساکنان، گالری‌داران و موزه‌داران ساکن حاشیه رودخانه را نگران کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از وبسایت هواشناسی وزارت‌خانه محیط زیست، سطح آب رودخانه در ساعت هشت صبح روز شنبه به میزان ۶.۰۶ متر بالاتر از سطح طبیعی رسیده است.

در روزهای گذشته و در بالاترین میزان، سطح آب رودخانه سن به عدد ۶.۱۰ متر بالای سطح طبیعی رسیده بود. آخرین بار رد سال ۱۹۸۲، سطح آب رودخانه سن به چنین میزانی رسیده بود.

در طول روزهای پرخطر، موزه‌های اُرسی و لوور درهای خود را به روی جمعیت انبوه بازدیدکننده‌شان بستند تا بتوانند آثار بارزش هنری را از زیرزمین‌هایشان خالی کنند.

همچنین تعدادی از ایستگاه‌های مترو پاریس تعطیل شدند و از مردم پاریس خواسته شد تا آن‌جا که ممکن است از رفتن به نواحی اطراف سن اجتناب کنند.

علی‌رغم تدابیر اندیشیده شده و زمانی که مسئولان مشغول تخمین خسارات وارده در اثر سیل در مناطق شمالی و مرکزی فرانسه بودند، سن روز شنبه آرام گرفت و شبح سیل فرانسه را ترک کرد.

یکی از مسئولان در وزارت‌خانه محیط زیست گفته است که حتی اگر آب رودخانه مجددا یک یا دو سانتی‌متر بالا رود، همچنان شرایط عادی است.

اداره هواشناسی گفته بود که سطح آب رودخانه در پایان هفته (شنبه/ یک‌شنبه) همچنان بالا خواهد ماند. میزان آب موجود در سن در روزهای اخیر و در سال ۱۹۸۲ همچنان کمتر از سال ۱۹۱۰ است که سطح آب به عدد ۸.۶۳ متر بالاتر از سطح طبیعی رسیده بود.

پاریس در سال ۱۹۲۴ نیز شاهد یک سیلاب دیگر بود که طی آن، سطح آب رودخانه به هشت متر بالاتر از سطح طبیعی رسیده بود.

در پی بالا آمدن آب رودخانه سن، تمامی آثار باارزش موزه لوور به همت هزاران داوطلب در حال انتقال به طبقات بالایی بودند. فرانسوآ اولاند، روز جمعه از این موزه دیدن کرده بود.

موزه ارسی نیز دست به اقدامی مشابه زده بود. این دو موزه سالیانه در مجموع میزبان ۱۲.۵ میلیون نفر بازدید‌کننده‌اند. لوور روز چهارشنبه و ارسی روز پنجشنبه بازگشایی خواهند شد.

در تمامی اروپا در روزهای اخیر، ۱۷ تن در جریان سیلاب کشته شده‌اند. بسیاری از آن‌هایی که در خانه‌هایشان اسیر شده بودند نیز مجبور به ساخت قایق‌های کوچک شدند تا بتوانند از خیابان‌هایی که به رودخانه بدل شده بود، عبور کنند.

شهر پاریس خانه بی‌خانمان‌های بسیاری است که در جریان سیل خطر بسیاری تهدیدشان می‌کرد. شهرداری پاریس برای اسکان این بی‌خانمان‌ها دو ورزشگاه بزرگ را تخلیه کرده و به بی‌خانمان‌ها جا و مکان داده بود.

برخی از مناطق کنار رودخانه در پاریس نظیر پل نوف (پون نوف) پذیرای توریست‌های بسیاری است که علی‌رغم هشدارها همچنان در این مکان‌ها تردد کرده و عکس یادگاری می‌گرفتند.

در روزهای گذشته هیچ اخطاری مبنی بر تخلیه خانه به پاریسی‌ها داده نشد، و تنها چند آپارتمان زیرزمینی و اردوگاه تفریحی در جنگل بولوین تخلیه شدند.

با این همه خسارات ناشی از سیلاب همچنان بالاست. رئیس انجمن بیمه‌گران گفته است که مجموع خسارات وارده در کشور فرانسه رقمی بالغ بر ۶۰۰ میلیون یوروست. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری، نیز دستور داده است که کابینه، چهارشنبه آینده برای ارزیابی وضعیت و خسارات تشکیل جلسه دهد.

اما رئیس شرکت ملی راه آهن (اس ان س اف) می‌گوید که خسارات وارده به ریل‌های قطار «فاجعه‌بار» است و ممکن است به رقمی نزدیک به ده‌ها میلیون یورو برسد.

بارش باران‌های سیل‌آسا در مرکز و غرب اروپا منجر به بالا آمدن آب رودخانه‌ها در حداقل چهار کشور شده است.

یازده نفر در استان باواریا و بادن- ووئرتمبورگ در آلمان و دو نفر در رمانی کشته شده‌اند. یک زنبوردار هم در بلژیک که در تلاش برای حفظ کندوهای عسل‌اش بود، کشته شده است. در فرانسه نیز چهار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

در سرتاسر این کشورها، ۲۰ هزار نفر خانه‌های خود را تخلیه کرده‌اند و نزدیک به ۱۸ هزار خانه بدون برق مانده‌اند.

فرانسه در کمتر از یک هفته میزبان بازی‌های فوتبال یورو ۲۰۱۶ خواهد بود.

XS
SM
MD
LG