لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۳

پایگاه خبری دراویش: محکومیت ۳۵ درویش به مجموع ۸۵ سال حبس


حمیدرضا آرایش (راست)٬ محمدعلی شمشیرزن (وسط) و کاظم دهقان پیشتر نیز در دادگاه شیراز به تبعید مادام‌العمر محکوم شده بودند.
حمیدرضا آرایش (راست)٬ محمدعلی شمشیرزن (وسط) و کاظم دهقان پیشتر نیز در دادگاه شیراز به تبعید مادام‌العمر محکوم شده بودند.
پایگاه خبری دراویش گنابادی در ایران می‌گوید که ۳۵ تن از درویش‌های ساکن استان فارس به مجموع ۸۵ سال حبس تعزیری و پرداخت دیه محکوم شده‌اند.

وب‌سایت «مجذوبان نور»، پایگاه خبری دراویش، روز سه‌شنبه، ششم خردادماه، خبر داد که ۳۵ تن از دراویش ساکن شهرستان کوار به دنبال شکایت ۱۱۳ تن از اعضای بسیج و روحانیون استان فارس و به اتهام «مشارکت در درگیری و ایراد ضرب و جرح» و «اخلال در نظم عمومی» در شعبه اول دادگاه عمومی کوار به زندان و پرداخت دیه محکوم شدند.

به گفته این وب‌سایت، متهمان ردیف اول تا پنجم٬ هر یک به چهار سال حبس و پرداخت دیه و دیگر متهمان به حبس‌های سه تا یک سال و همچنین پرداخت دیه محکوم شده‌اند.

متهم ردیف اول تا سوم این پرونده (حمیدرضا آرایش٬ محمدعلی شمشیرزن و کاظم دهقان) مهرماه ۱۳۹۲ نیز در دادگاه انقلاب شیراز به «تبعید مادام‌العمر» محکوم شده بودند.

احکام صادر شده از سوی دادگاه عمومی کوار مربوط به درگیری شهریور ۱۳۹۰ در شهرستان کوار است.

مجذوبان نور می‌گوید آن زمان «به تحریک چهار تن از آخوندهای» کوار٬ عده‌ای از «طلاب و بسیجیان و نیروهای خودسر» علیه دراویش کوار دست به تظاهرات زدند که این تظاهرات به درگیری کشیده شد و در نهایت یک درویش گنابادی به نام وحید بنانی کشته شد.

به دنبال این واقعه، به گفته مجذوبان نور، فشار بر دراویش منطقه افزایش یافت و «ده‌ها تن از دراویش به اتهام‌های محاربه٬ افساد فی‌الارض و تشکیل گروه ضد امنیتی» محکوم شدند.

دراويش گنابادی سلسله‌ای از دراويش ايران هستند که از نظر اعتقادی شيعه ۱۲ امامی محسوب می‌شوند، اما به ولايت فقيه اعتقاد نداشته و مناسک مذهبی خاص خود را دارند.

عبادتگاه‌های اين دروايش در سال‌های اخير بارها هدف حمله نيروهای امنيتی و انتظامی جمهوری اسلامی قرار گرفته و به دستگيری گسترده آنها انجاميده است.

ده‌ها نفر از دراويش گنابادی نیز در حال حاضر در ايران زندانی‌اند.
XS
SM
MD
LG