لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

دستگیری «چهار تن» در لیبی در ارتباط با حمله به کنسولگری آمریکا


کنسولگری آمریکا در بنغازی پس از حمله- ۲۲ شهریورماه ۱۳۹۱
کنسولگری آمریکا در بنغازی پس از حمله- ۲۲ شهریورماه ۱۳۹۱
لیبی می‌گوید «چهار نفر» در این کشور در ارتباط با حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی که چهار کشته بر جای گذاشت، دستگیر شده‌اند. در عین حال آمریکا از شدت گرفتن تدابیر امنیتی در مناطق مختلف خاورمیانه خبر داد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان روز جمعه، ۲۴ شهریورماه، در خبری فوری به نقل از دستیار نخست وزیر لیبی گزارش داد که به دنبال حمله به کنسولگری آمریکا چهار نفر دستگیر شده‌اند.

روز پنج‌شنبه نیز نخست وزیر لیبی در گفت‌و‌گو با شبکه خبری سی‌ان‌ان اعلام کرده بود که «دست‌کم یک تن» در ارتباط با این حمله دستگیر شده است.

مصطفی ابوشاقور، نخست وزیر لیبی، گفت که «سه یا چهار تن تحت تعقیب هستند» و افزود که تمامی این افراد شهروند لیبی هستند.

به دنبال رو شدن فیلم ضد اسلامی «معصومیت مسلمانان»، ۲۱ شهریورماه گروهی از معترضان به این فیلم در لیبی به کنسولگری آمریکا در بنغازی حمله کرده که در جریان آن سفیر آمریکا و سه دیپلمات دیگر کشته شدند.

پس از این واقعه آمریکا و لیبی توافق کردند تا با همکاری یکدیگر در خصوص این حمله دست به تحقیق بزنند، تحقیقی که مصطفی ابوشاقور می‌گوید از سوی لیبی «بسیار، بسیار جدی» گرفته شده است.

در همین حال اعتراض‌ها به این فیلم در کشورهای دیگری چون مصر، یمن، ایران، عراق و بنگلادش نیز صورت گرفته است.

در همین زمینه یک مقام ارشد دولت آمریکا روز پنج‌شنبه، ۲۳ شهریورماه، به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که با توجه به احتمال بالا گرفتن اعتراض‌ها در مناطق مختلف خاورمیانه، ایالات متحده تدابیر امنیتی خود در این مناطق را بالا برده است.

این مقام ارشد تأکید کرده است که نیروهای ایالات متحده در حالت آماده‌باش قرار دارند تا در صورت بالا گرفتن اعتراض‌ها پس از مراسم عبادت روز جمعه در کشورهای اسلامی، از وقوع اتفاق‌های ناگوار جلوگیری کنند.

از سوی دیگر در ایران علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۲۳ شهریورماه در پیامی اسرائیل و آمریکا را «متهم اول این جنایت» خواند.

وی افزود: «اگر از حلقه‌های قبلی این زنجیره پلید، یعنی سلمان رشدی و کاریکاتوریست دانمارکی و کشیش‌های آمریکایی آتش‌زننده قرآن حمایت نمی‌کردند و ده‌ها فیلم ضد اسلام را در بنگاه‌های وابسته به سرمایه‌داران صهیونیست سفارش نمی‌دادند، امروز کار به این گناه عظیم و غیر قابل بخشش نمی‌رسید.»

این در حالی است که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در همین روز، با محکوم کردن فیلم ضداسلامی‌‌، این فیلم را «مشمئزکننده» خواند و تاکید کرد که این ویدئو هیچ ارتباطی با دولت آمریکا ندارد.

فیلم «معصومیت مسلمانان» که پیامبر اسلام را مورد اهانت قرار می‌دهد نخستین بار ۱۱ تیرماه در فضای مجازی منتشر شد و هنوز مشخص نیست که این فیلم دقیقا ساخته چه کسی است.

تری جونز، کشیش ضد اسلام اهل فلوریدای آمریکا، که به گفته خود در انتشار این فیلم نقش داشته، گفته است که در فیلم «معصومیت مسلمانان»، پیامبر اسلام «به طرزی طنزگونه» ترسیم شده است.
XS
SM
MD
LG