لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

عبدالکریم لاهیجی به ریاست فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر رسید


سال ۱۹۹۰ میلادی، سازمان دیدبان حقوق بشر لوح «ناظر برجسته حقوق بشر در جهان» را به عبدالکریم لاهیجی اعطا کرد.
سال ۱۹۹۰ میلادی، سازمان دیدبان حقوق بشر لوح «ناظر برجسته حقوق بشر در جهان» را به عبدالکریم لاهیجی اعطا کرد.
عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان و نایب رئیس «فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر»، از سوی این فدراسیون به سمت ریاست این مجموعه حقوق بشری برگزیده شد.

به گزارش وب‌سایت «فدراسیون بین‌المللی جامعه‌‌های حقوق بشر»، در جریان سی‌وهشتمین کنگره این فدراسیون در استانبول، از میان دو نامزد سمت ریاست، عبدالکریم لاهیجی و لوییس گیلرمو پرز کازاس، دبیرکل فدراسیون و عضو سازمان حقوق بشر کلمبیا، آقای لاهیجی به عنوان رئیس این فدراسیون انتخاب شد.

آقای لاهیجی که ریاست جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران را نیز بر عهده دارد پس از این انتخاب، گفت: «اولین پیام من به تمام مدافعان حقوق بشر است که در سراسر جهان خودسرانه در حبس هستند. ما بی‌وقفه خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط آن‌ها خواهیم بود.»

عبدالکریم لاهیجی، وکیل دادگستری و حقوقدان، متولد سال ۱۳۱۹ دکترای خود در رشته حقوق خصوصی را در سال ۱۳۳۷ از دانشگاه تهران گرفته است.

به نوشته وب‌سایت «فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر» وی در دوران محمدرضا شاه پهلوی به دلیل فعالیت‌های سیاسی چندین بار بازداشت شد.

وی پس از انقلاب از پذیرفتن سمت وزارت دادگستری و پس از آن آموزش و پرورش خودداری کرد و به فعالیت حقوق بشری خود ادامه داد.

به دنبال بالا گرفتن فشارها علیه او داخل ایران، آقای لاهیجی سال ۱۳۶۰ مخفیانه به پاریس رفت و فعالیت‌های حقوق بشری خود را از آن‌جا در پیش گرفت.

سال ۱۹۹۰ میلادی، سازمان دیدبان حقوق بشر لوح «ناظر برجسته حقوق بشر در جهان» را به عبدالکریم لاهیجی اعطا کرد.

آقای لاهیجی با پذیرفتن سمت ریاست «فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر»، جانشین سوهیر بالحسن شد. ریاست این فدراسیون هر سه سال از سوی اعضای این مجموعه انتخاب می‌شود.

شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل و رئیس کانون مدافعان حقوق در اطلاعیه‌ای انتخاب آقای لاهیجی را به مردم ایران و مدافعان حقوق بشر تبریک گفته است.

سی‌و‌هشتمین کنگره «فدراسیون بین‌المللی جمعه‌های حقوق بشر»، مجموعه‌ای از سازمان‌های حقوق بشری در سراسر جهان، از دوم تا ششم خرداد با حضور اعضای این فدراسیون در استانبول برگزار شد. در این کنگره اعضای فدراسیون از ۱۶۴ به ۱۷۸ عضو افزایش یافت.
XS
SM
MD
LG