لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

فیلمساز ایرانی برنده جایزه «سینه فونداسیون» جشنواره کن


آناهیتا قزوینی‌زاده در مدرسه هنری شیکاگوی آمریکا مشغول به تحصیل است.
آناهیتا قزوینی‌زاده در مدرسه هنری شیکاگوی آمریکا مشغول به تحصیل است.
آناهیتا قزوینی‌زاده، فیلمساز ایرانی ساکن آمریکا که با فیلم «سوزن» در شصت و ششمین جشنواره کن حضور پیدا کرده است، جایزه اول بخش فیلم کوتاه «سینه فونداسیون» این جشنواره را از آن خود کرد.

هیئت داوران این جایزه به ریاست جین کمپیون، فیلمساز نیوزیلندی و کارگردان برجسته فیلم پیانو، روز جمعه، سوم خردادماه، آناهیتا قزوینی‌زاده را به عنوان برنده این جایزه ۱۵ هزار یورویی اعلام کردند.

برنده این جایزه همچنین این تضمین را دریافت می‌کند که نخستین فیلم بلندش در جشنواره کن به نمایش در بیاید.

آناهیتا قزوینی‌زاده که فیلم انگلیسی‌زبان «سوزن» دومین فیلم کوتاه اوست، پیشتر در گفت‌و‌گو با رادیوفردا در توضیح این فیلم گفته بود: «فیلم «سوزن» داستان دختری است که می‌خواهد گوشش را سوراخ کند و در روزی که قرار است این اتفاق بیفتد، دعوای بین پدر و مادرش که در آستانه طلاق هستند بالا می‌گیرد و داستان به شکل دیگری پیش می‌رود.»

فیلم «سوزن» دومین فیلم کوتاه آناهیتا قزوینی‌زاده است.
فیلم «سوزن» دومین فیلم کوتاه آناهیتا قزوینی‌زاده است.
خانم قزوینی‌زاده که لیسانس خود را در رشته سینما از دانشگاه هنر گرفته، هم‌اکنون در سال دوم مقطع فوق‌ لیسانس در مدرسه هنری شیکاگوی آمریکا مشغول به تحصیل است. او شرکت در کارگاه‌های عباس کیارستمی را در کارنامه خود دارد.

در کنار فیلم «سوزن» که با ۱۷ فیلم دیگر رقابت می‌کرد، جایزه دوم با مبلغ ۱۱ هزار و ۲۴۰ یورویی به فیلم «در انتظار گرما» ساخته سارا هیرت از بلژیک شد.

دو فیلم «در تنگ ماهی» ساخته تودور کریستین از رومانی و «پانداها» ساخته ماتوش ویزار از جمهوری چک نیز به طور مشترک جایزه هفت هزار و ۵۰۰ یورویی جایگاه سوم را از آن خود کردند.

۱۸ فیلم بخش «سینه فونداسیون» جشنواره فیلم کن از میان بیش از هزار و ۵۰۰ فیلم کوتاه در سراسر دنیا برگزیده شده بودند.

جایزه «سینه فونداسیون» کن مختص فیلم‌های کوتاه است. این بخش از سال ۱۹۹۸ با هدف تشویق نسل آینده فیلمسازان بین‌المللی، به برنامه‌های جشنواره کن افزوده شد.

نمایش فیلم محمد رسول‌اف در جشنواره کن

شامگاه جمعه همچنین فیلم جدید محمد رسول‌اف با نام «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» در جشنواره کن به روی پرده رفت و به گفته خبرگزاری‌ها با استقبال پرشوری روبه‌رو شد.

این فیلم بر اساس حادثه «اتوبوس ارمنستان»، یکی از موارد مطرح شده در قتل‌های زنجیره‌ای ایران است که تابستان ۱۳۷۵ اتفاق افتاد. ۲۱ نویسنده و چهره دانشگاهی ایران از جمله بیژن نجدی، علی باباچاهی، مسعود بهنود، فرج سرکوهی و محمدعلی سپانلو که قصد سفر به ارمنستان با اتوبوس را داشتند، از توطئه برای سرنگون کردن این اتوبوس در دره جان سالم به در بردند.

محمد رسول‌اف که در سال ۱۳۸۹ به اتهام اقدام علیه امنیت و تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شد این فیلم را که درباره سرکوب حکومتی است، پنهانی و بدون مجوز رسمی تصویربرداری کرده است. او هم‌اکنون در کن حضور دارد، اما به خبرگزاری رویترز گفته است که به ایران باز خواهد گشت.

در کنار این دو فیلم، فیلم‌های «گذشته» اصغر فرهادی در بخش مسابقه، «دوئت» ساخته نوید دانش در بخش سینه فونداسیون و «دو ساعت بیشتر» از علی عسگری در بخش فیلم کوتاه این جشنواره حضور دارند.

شصت و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن پنجم خردادماه به کار خود پایان می‌دهد.
XS
SM
MD
LG