لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

شمار کشته‌شدگان ریزش ساختمان در بنگلادش به ۹۱۲ نفر رسید


ساختمان هشت طبقه‌ای که محل فعالیت چندین کارگاه تولید لباس بود، چهارم اردیبهشت فرو ریخت.
ساختمان هشت طبقه‌ای که محل فعالیت چندین کارگاه تولید لباس بود، چهارم اردیبهشت فرو ریخت.
با گذشت بیش از دو هفته از حادثه ریزش یک ساختمان تولید پوشاک در بنگلادش، شمار کشته شدگان این حادثه به ۹۱۲ نفر افزایش یافته است، و روز ۱۸ اردیبهشت‌ ماه نیز وقوع آتش‌سوزی در یک ساختمان دیگر تولید پوشاک منجر به مرگ هشت تن شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، چهارشنبه شب، ۱۸ اردیبهشت، ساختمان ۱۱ طبقه‌ای در داکا، پایتخت بنگلادش که از جمله محل فعالیت یک تولیدی پوشاک بود، به دلایل نامعلوم گرفتار حریق شد و بخش‌هایی از طبقات اول، دوم و سوم این ساختمان در آتش سوخت.

اوایل بامداد روز پنجشنبه آتش‌نشان‌ها کشته شدن هشت تن را تایید کردند. از جمله افراد کشته شده، مدیرعامل این تولیدی بود که از دست اندرکاران ارشد صنعت پوشاک بنگلادش نیز به شمار می‌رفت.

این واقعه در حالی رخ داده است که از دیگر سو با گذشت بیش از دو هفته از حادثه ریزش ساختمان هشت طبقه‌ تولید پوشاک در نزدیکی داکا، همچنان اجسادی از زیر آوار این ساختمان بیرون کشیده می‌شوند و تا روز پنجشنبه به گفته مقام‌های مسئول، شمار اجساد یافته شده به ۹۱۲ تن رسیده است.

۶۴۸ تن از این اجساد به خانواده‌ها تحویل داده شده‌اند، برخی هنوز شناسایی نشده‌اند و برخی دیگر نیز به صورت گمنام از سوی دولت به خاک سپرده شده‌اند.

هنوز مشخص نیست چه تعداد جسد دیگر زیر آوار این ساختمان مدفون هستند.

به دنبال واقعه چهارم اردیبهشت‌ماه، مالک ساختمان به همراه هشت تن دیگر، از جمله صاحبان کارگاه‌های تولید پوشاک مستقر در این ساختمان، بازداشت شدند.

به گفته مقام‌های بنگلادش، مالک این ساختمان فروریخته به صورت غیرقانونی سه طبقه به این ساختمان اضافه کرده بود و این در حالی است که پایه‌های ساختمان تحمل این طبقات و همچنین دستگاه‌های سنگین نصب شده در آن را نداشتند.

در ماه‌های گذشته، صنعت پوشاک بنگلادش شاهد چندین واقعه پر از تلفات بوده است. از جمله آذرماه سال ۱۳۹۱ وقوع آتش‌سوزی در کارخانه‌ای دیگر، منجر به مرگ ۱۱۲ تن شد.

حوادث اخیر موجی از اعتراض را در بنگلادش به همراه داشته است. در همین راستا ۱۱ اردیبهشت‌ماه، برابر با روز جهانی کارگر، ده‌ها هزار تن از معترضان بنگلادشی به خیابان‌های پایتخت آمدند.

معترضان خواستار بهتر شدن وضع معیشتی کارگران و همچنین مجازات عاملان مرگ آن‌ها هستند.

هیات اعزامی اتحادیه اروپا به بنگلادش از دولت این کشور خواسته است تا در راستای بهبود وضعیت کارگران صنعت ۲۰ میلیارد دلاری پوشاک در بنگلادش فورا اقدام کند.

در همین زمینه یک مقام مسئول در بنگلادش اعلام کرده است که در روزهای گذشته، ۱۸ کارگاه تولید لباس در این کشور به دلیل نداشتن استانداردهای لازم، تعطیل شده‌اند.
XS
SM
MD
LG