لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۹

متهمان کشتار خرس‌های سمیرم به ۱۸ ماه حبس محکوم شدند


به گفته مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست، حدود ۷۰۰ قلاده خرس قهوه‌ای در ایران وجود دارد.
به گفته مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست، حدود ۷۰۰ قلاده خرس قهوه‌ای در ایران وجود دارد.
در حالی که رییس سازمان حفاظت از محیط زیست خواستار اشد مجازات برای دو متهم پرونده کشتار سه قلاده خرس قهوه‌ای در سمیرم شده بود، دادگاه اصفهان این دو نفر را به ۱۸ ماه حبس محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در جلسه روز دوشنبه، ۲۵ دی‌ماه، دادگاه پرونده خرس‌های سمیرم که در غیاب دو متهم پرونده در اصفهان برگزار شد، این دو نفر به ۱۸ ماه حبس تعزیری و ممنوعیت استفاده از اسلحه به مدت پنج‌سال محکوم شدند.

رییس انجمن حمایت از حیوانات روز سه شنبه، ۲۶ دی‌ماه، اعلام کرد اگرچه رییس سازمان حفاظت از محیط زیست خواستار اشد مجازات برای متهمان شده بود، نماینده این سازمان در دادگاه از این دو متهم دفاع کرد.

جاوید آل داوود، به خبرگزاری مهر گفت: «نماینده این سازمان تمام اظهارات قبلی مدیر کل محیط زیست استان اصفهان در خصوص سابقه دار بودن متهمان را تکذیب کرد و با بیان اینکه متهمان سابقه تخلف نداشته، اسلحه آنها مجاز بوده و منطقه شکار ممنوع نبوده است به دفاع تمام قد از متهمان پرداخت.»

۲۰ شهریورماه سال ۱۳۹۰ ویدئویی در اینترنت منتشر شد که در آن دو شکارچی، دو قلاده خرس را پس از شکنجه، می‌کشند. انتشار این فیلم اعتراض‌های بسیاری را میان حامیان حقوق حیوانات به همراه داشت و پس از آن عده‌ای از فعالان حقوق حیوانات و گروه‌های زیست‌محیطی فعالان حقوق حیوانات، تصمیم گرفتند روز بیستم شهریور را به عنوان «روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات» نامگذاری کنند.

به دنبال بالاگرفتن اعتراض‌ها پس از انتشار این فیلم یکی از متهمان دستگیر و پس از دو ماه حبس با قرار وثیقه ۲۰ میلیون تومانی آزاد شد. متهم دوم این پرونده متواری است و هنوز شناسایی نشده است.

دادگاه رسیدگی به این پرونده روز ۲۵ دی ماه و در غیاب این دو متهم برگزار شد و دادگستری اصفهان اعلام کرده که متهمان تا ۱۰ روز فرصت دارند به احکام صادر شده اعتراض کنند و در غیر این صورت، رای قطعی خواهد شد.

به گزارش وب‌سایت خبری تابناک، مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست می‌گوید بر اساس مشاهدات و آمارهای استانی «به نظر می‌رسد حدود ۷۰۰ قلاده خرس قهوه‌ای» در ایران وجود دارد.

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست در حالی به رقم ۷۰۰ قلاده اشاره کرده است که به گفته تابناک، در آمار قبلی، تعداد خرس‌های قهوه‌ای ایران «دو هزار قلاده» تخمین زده می‌شد.
XS
SM
MD
LG