لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۴

نخست‌وزیر دولت محمد مرسی در مصر بازداشت شد


محمد مرسی ژوئیه ۲۰۱۲ هشام قندیل را به عنوان نخست وزیر خود برگزید.
محمد مرسی ژوئیه ۲۰۱۲ هشام قندیل را به عنوان نخست وزیر خود برگزید.
نیروهای امنیتی مصر روز سه‌شنبه هشام قندیل٬ نخست وزیر دولت محمد مرسی٬ رئیس جمهور برکنار شده این کشور را بازداشت کردند تا او را برای گذراندن حکم یک سال حبسی که پیشتر دریافت کرده بود روانه زندان کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ وزیر کشور مصر روز سه‌شنبه٬ سوم دی‌ماه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیروهای امنیتی توانستند هشام قندیل٬ نخست وزیر پیشین را در راستای حکم دادگاهی که علیه او صادر شده بود٬ دستگیر کنند. او در منطقه‌ای کوهستانی در حالی که قصد داشت با کمک قاچاق‌بران به سودان فرار کند٬ دستگیر شده است.»

تشکیل پرونده علیه هشام قندیل به سال ۲۰۱۱ و دوران ریاست جمهوری حسنی مبارک باز می‌گردد. پس از فروش یک کارخانه نساجی مصری به یک سرمایه‌گذار سعودی در سال ۱۹۹۶ دادگاه مصر در سال ۲۰۱۱ در حکمی خواستار ملی‌سازی دوباره این کارخانه شد.

پس از آن٬ در بهار ۲۰۱۲ و پس از سقوط دولت مبارک٬ دادگاه هشام قندیل را به اتهام سرپیچی از فرمان ملی‌سازی دوباره این کارخانه نساجی به یک سال حبس محکوم کرد.

به دنبال روی کار آمدن دولت محمد مرسی٬ آقای مرسی تابستان ۲۰۱۲ هشام قندیل را که تحصیل کرده در رشته مهندسی در آمریکا است٬ به عنوان نخست وزیر خود برگزید.

محمد مرسی تیرماه سال جاری از سوی ارتش مصر از سمت خود برکنار شد.

بازداشت آقای قندیل در حالی صورت گرفته است که روز سه شنبه به دنبال یک حمله انتحاری در نزدیکی یک مرکز پلیس در شهر منصوره مصر٬ دستکم ۱۵ تن کشته شده‌اند. وزیر کشور مصر گفته است که دستکم ۱۲ تن از کشته‌شدگان از نیروهای پلیس بودند.

دولت موقت مصر به طور تلویحی اخوان‌المسلمین را مسئول این انفجار دانسته است٬ با این‌حال اخوان‌المسلمین به دنبال این حمله انتحاری٬ سریعا این اقدام را محکوم کرد.

به دنبال برکناری محمد مرسی از قدرت٬ ارتش مصر سرکوب حامیان آقای مرسی را که دست به اعتراض زده بودند٬ آغاز کرد.

به گفته خبرگزاری فرانسه از زمان برکناری محمد مرسی تا کنون بیش از هزار تن قربانی خشونت‌ها در مصر شده‌اند و بیش از دو هزار تن از اعضای احزاب اسلامی در مصر نیز بازداشت شده‌اند.
XS
SM
MD
LG