لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

سخنگوی مُرسی: مصر فعلا برنامه‌ای برای تجدید رابطه با ایران ندارد


محمد مرسی، رئیس جمهور مصر
محمد مرسی، رئیس جمهور مصر
در آستانه سفر محمد مرسی، رئیس جمهور مصر، به ایران، سخنگوی وی می‌گوید آقای مرسی در حال حاضر برنامه‌ای برای از سرگیری روابط ایران و مصر ندارد. در عین حال یک روزنامه مصری نیز تأکید کرده است که اقامت محمد مرسی در ایران «چهار ساعته» خواهد بود.

به گزارش روز شنبه، چهارم شهریورماه، خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه سعودی «الشرق الاوسط»، یاسر علی، سخنگوی محمد مرسی، با اشاره به این‌که مصر برنامه «فوری‌» برای برقراری دوباره روابط با ایران ندارد، گفته است: «مسئله از سرگیری روابط دیپلماتیک مصر و ایران در حال حاضر مطرح نیست.»

ایران و مصر از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ روابط دیپلماتیک ندارند.

در عین حال روزنامه «الاهرام» مصر نیز گزارش کرده است که سفر نهم شهریورماه محمد مرسی به ایران «تنها چهار ساعت» به طول می‌انجامد، مدت زمانی که به گفته این روزنامه برای واگذاری ریاست دوره‌ای اجلاس عدم تعهد به ایران «کافی است».

در سه سال گذشته مصر ریاست اجلاس عدم تعهد را بر عهده داشت و حال قرار است ایران از شهریورماه امسال به مدت سه سال عهده‌دار ریاست این اجلاس باشد.

روزنامه «الاهرام» ضمن تأکید بر اقامت «چهار ساعته» محمد مرسی در تهران، تأکید کرده است که محمد مرسی در بازگشت از سفرش به چین در تهران توقف می‌کند. سفر چین نخستین سفر بین‌المللی محمد مرسی در مقام ریاست جمهوری به شمار می‌رود.

این در حالی است که علی‌اکبر صالحی دوم شهریورماه گفته بود: «اقدامات فراوانی از جهات مختلف برای سفر آقای مرسی به تهران انجام شد که در نهایت به سفر چند روز آینده ایشان به تهران انجامید.»

رئیس جمهور ایران ۱۴ تیرماه در تماس تلفنی با محمد مرسی، از وی دعوت کرد تا در نشست سران اجلاس غیرمتعهدها در تهران شرکت کند.

سفر محمد مرسی به تهران، نخستین دیدار رئیس جمهور مصر از ایران در سه دهه گذشته خواهد بود و به گفته جمهوری اسلامی محمد مرسی قرار است با هیئتی صد نفره وارد ایران شود.

جلسه اصلی سران جنبش عدم تعهد نهم و دهم شهریورماه در تهران برگزار می‌شود و، به گفته سخنگوی این نشست، «۱۰۵ کشور»‌ در این نشست شرکت خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG