لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۴

اژه‌ای: اسامی بیش از ۵۰۰ بدهکار بانکی به دادگستری ارجاع شد


غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای٬ دادستان کل کشور
غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای٬ دادستان کل کشور
دادستان کل کشور روز دوشنبه گفت اسامی بیش از ۵۰۰ بدهکار بانکی ارسالی از بانک مرکزی به قوه قضائیه ٬ از سوی این قوه به دادگستری ارجاع شده است. یک روز پیشتر شماری از نمایندگان مجلس از حسن روحانی خواسته بودند تا بدهکاران بانکی را معرفی کند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای ۱۵ اردیبهشت‌ماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ گفت: «بانک مرکزی لیستی را به قوه قضائیه ارسال کرده که اسامی موجود در آن بالغ بر ۵۰۰ نفر و خطاب به قوه قضائیه است.»

وی بدون اعلام جزئیاتی در این زمینه گفت که لیست اسامی بدهکاران بانکی از طرف قوه قضائیه به دادگستری استان ارجاع شد و رسیدگی خواهد شد. به گفته آقای اژه‌ای، در این مرحله اسامی بدهکاران باید دسته‌بندی و تفکیک شود.

این اقدام در حالی صورت گرفته است که روز یکشنبه٬ ۱۴ اردیبهشت‌ماه، ۱۵ تن از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به حسن روحانی٬ رییس جمهوری اسلامی ایران٬ با تاکید بر اینکه مطالبات معوق بانک‌ها موجب کاهش قدرت وام‌دهی و اخلال در بخش تولید شده است٬ خواستار معرفی اسامی بدهکاران بانکی شدند.

در این نامه با تاکید بر این‌که در سال‌های گذشته اقدامات بانک‌ها٬ قوه قضائیه و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی برای وصول این مطالبات به نتیجه نرسیده٬ آمده است: «به نظر می‌رسد که یکی از راه‌های وصول سریع‌تر این مطالبات٬ استفاده از اهرم افکار عمومی٬ خصوصا برای بدهکاران عمده سیستم بانکی است… انتظار دارد دستور فرمایید لااقل فهرست بدهکاران بالای ۵۰ میلیارد تومان که بدهی معوق دارند را برای اطلاع عموم منتشر نمایند.»

افزایش بدهکاری تولیدکنندگان، دولت و شرکت‌های دولتی به بانک‌ها، یکی از مشکلات سال‌های اخیر در اقتصاد ایران است.

به گفته ایسنا، حجم مطالبات معوق بانک‌ها در حال حاضر به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و بخش عمده این مبلغ مربوط به «بدهکاران دانه درشت بانکی» است.

این خبرگزاری می‌گوید بنا به اعلام بانک مرکزی «۱۱۲ نفر» دارای بدهی بالای ۵۰۰ تا هزار میلیارد ریال و «۶۱ نفر» دارای بدهی بیش از هزار میلیارد ریال به نظام بانکی هستند.
XS
SM
MD
LG