لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

وزارت خارجه ایران بازداشت دیپلمات خود را در تهران تایید کرد


باقر اسدی، دیپلمات ارشد ایران که رویترز می گوید در ماه مارس در تهران بازداشت شده است. (عکس: کارزار بین‌المللی حقوق بشر در ایران)
باقر اسدی، دیپلمات ارشد ایران که رویترز می گوید در ماه مارس در تهران بازداشت شده است. (عکس: کارزار بین‌المللی حقوق بشر در ایران)
به دنبال انتشار گزارش خبرگزاری رویترز مبنی بر بازداشت یک دیپلمات ارشد ایرانی در تهران، «یک مقام آگاه» در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی این خبر را تایید کرد.

به گزارش روز پنجشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، «این مقام آگاه» در وزارت خارجه ایران که نامش فاش نشده است، بازداشت یک دیپلمات ایرانی در تهران را تایید کرده است. با این‌حال وی نام و سمت این فرد را اعلام نکرده است.

مقام آگاه وزارت امور خارجه ایران حاضر نشده است تا جزئیاتی درباره اتهام‌های وارده به دیپلمات ارشد ایرانی ارائه کند.

تایید بازداشت این دیپلمات در حالی صورت گرفته که خبرگزاری رویترز در گزارش اختصاصی خود که ۱۰ اردیبهشت‌ ماه منتشر کرد، دیپلمات یاد شده را «باقر اسدی» معرفی کرد و افزود که وی به اصلاح‌طلبان نزدیک است.

به گزارش رویترز، باقر اسدی که پیش از این در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد به عنوان دیپلمات ارشد فعالیت می‌کرد، اواسط ماه مارس، روزهای نزدیک به نوروز سال ۱۳۹۲، در تهران بازداشت شد.

این خبرگزاری به نقل از منابع مرتبط با آقای اسدی نوشت که دلیل بازداشت این دیپلمات مشخص نیست، اما به‌نظر می‌رسد که در راستای سرکوب مخالفان و منتقدان حکومت ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باشد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:29 0:00
لینک مستقیم

این منابع خبری همچنین نسبت به محل اختفای باقر اسدی ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند. ضمن این‌که مشخص هم نیست آقای اسدی را چه کسانی یا چه نهادی دستگیر کرده‌ است.

حسین علیزاده، دیپلمات پیشین ایران در فنلاند، درباره این بازداشت به رادیو فردا گفته است که بر اساس اخبار به دست آمده آقای اسدی اواخر ماه مارس، پس از مراجعت از استانبول به تهران، در حالی که گذرنامه سیاسی در اختیار داشته، در فرودگاه بازداشت شده است.

به گفته وی، آقای اسدی، پیش از بازداشت، مسئولیت گروه کشورهای هشتگانه اسلامی در حال توسعه، موسوم به گروه هشت را در استانبول بر عهده داشت که پس از خاتمه مأموریت و بازگشت به تهران بازداشت شده است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی هنوز به صورت رسمی در خصوص این بازداشت اظهار نظر نکرده است و در عین حال خبرگزاری رویترز نیز تا کنون موفق نشده است با این وزارتخانه تماس حاصل کرده و واکنش مسئولان این وزارتخانه در این مورد را جویا شود.

به گزارش رویترز، آقای اسدی در ژانویه سال ۲۰۰۴ یادداشتی در نشریه نیویورک تایمز منتشر کرده بود که از پیوندهای آشکار او با مشرب فکری محمد خاتمی، رییس جمهوری اصلاح‌طلب پیشین ایران، حکایت داشت.

حسین علیزاده در گفت‌و گو با رادیو فردا، آقای اسدی را یکی از «سفیران ارشد و از دیپلمات‌های باسابقه وزارت خارجه» معرفی کرده و تاکید کرده است که طیف فکری او به جناح اصلاح‌طلب نزدیک است.

آقای علیزاده افزوده است که باقر اسدی یک بار توسط کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل به ریاست یکی از کمیته‌های سازمان ملل منصوب شده بود و سال ۱۹۹۸ نیز ریاست مجمع عمومی سازمان ملل را بر عهده داشت.

بر اساس اظهارات حسین علیزاده، باقر اسدی همچنین سابقه سفارت در سازمان ملل در نیویورک، فعالیت در ژنو و ریاست گروه ۷۷، گروه منتسب به سازمان ملل و متشکل از ۷۷ کشور در حال توسعه، را در کارنامه خود دارد.
XS
SM
MD
LG