لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

سفر گروه آلمانی به ایران برای هشدار درباره نقض حقوق بشر


گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران می‌گوید در هشت ماه اول سال جاری میلادی بیش از ۳۰۰ مورد اعدام در ایران ثبت شده است.
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران می‌گوید در هشت ماه اول سال جاری میلادی بیش از ۳۰۰ مورد اعدام در ایران ثبت شده است.
در حالی که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اعدام اخیر ده تن در ایران انتقاد کرده است، یک هیئت پارلمانی آلمان نیز اعلام کرده است که در نظر دارد هفتم آبان‌ماه به ایران سفر کرده و «نقض قابل توجه حقوق بشر» در ایران را به مقام‌های جمهوری اسلامی گوشزد کنند.

به گزارش دوم آبان‌ماه خبرگزاری آسوشیتدپرس، سه قانون‌گذار پارلمان آلمان، بیژن جیر‌سرایی، توماس فایست و آنگلیکا گراف در حال حاضر در انتظار اخذ ویزای خود برای سفر به ایران هستند.

بیژن جیرسرایی، ایرانی ۳۴ ساله از حزب دموکراتیک آزاد آلمان، به آسوشیتدپرس گفته است که این گروه قصد دارد موضع خود در خصوص «نقض قابل توجه حقوق بشر در ایران» را «به وضوح» به ایران اعلام کند.

به گفته آقای جیرسرایی، این هیئت قصد دارد در سفر خود به ایران با نمایندگان مجلس، دانشگاهیان و نمایندگان اقلیت‌های مذهبی دیدار کند.

خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، خانه ملت، اول آبان‌ماه با اعلام سفر هیئت پارلمانی آلمان به ایران اعلام کرد که این هیئت تا ۱۲ آبان‌ماه در ایران می‌مانند.

جواد هروی، رئیس گروه دوست پارلمانی ایران و آلمان، در این خصوص گفته است که هیئت مزبور با رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، رئیس کمیسیون اقتصادی و رئیس کمیسیون عمران مجلس دیدار خواهند کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت خارجه ایران درخواست این گروه پارلمانی برای دیدار با فعالان اپوزیسیون و همچنین بهاییان و فعالان سیاسی زندانی در ایران را رد کرده است.

آقای جیرسرایی در گفت‌و‌گو با آسوشیتدپرس در عین ابراز ناخشنودی از مخالفت مقام‌های ایرانی با دیدار این گروه با مخالفان در ایران، خاطرنشان کرده است که این دیدار می‌توانست به ضرر فعالان سیاسی مخالف در ایران که به گفته وی «اغلب مورد آزار و اذیت واقع می‌شوند» تمام شود و افزود: «ما نمی‌خواهیم زندگی آن‌ها را دشوارتر کنیم.»

سفر این هیئت پارلمانی آلمان در حالی صورت می‌گیرد که کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اول آبان‌ماه اعلام کرد که از اعدام اخیر ۱۰ تن در ایران «وحشت‌زده» شده است.

خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی اول آبان‌ماه از اعدام ۱۰ تن خبر داده و اعلام کردند که این افراد «از اعضای دو باند بزرگ قاچاق مواد مخدر» بوده‌اند.

خانم اشتون در بیانیه‌ای با اشاره به «شمار نگران‌کننده اعدام‌ها» در ایران خواستار توقف احکام اعدام شد و گفت: «بیشتر اعدام‌ها (در ایران) پس از محاکمه‌ای کوتاه و بدون دادن حق درخواست تجدید نظر از سوی متهم صورت گرفته‌اند. این اعدام‌ها برای اتهام‌هایی در نظر گرفته شده‌اند که طبق استانداردهای حداقلی بین‌المللی نباید با مجازات اعدام همراه باشند.»

همزمان با اعدام‌های اول آبان‌ماه، احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در گزارش جدید خود گفت که در هشت ماه اول سال جاری میلادی «بیش از ۳۰۰ مورد اعدام» در ایران ثبت شده است، اما تأکید کرد که با توجه به این که اطلاع‌رسانی در ایران امسال با محدودیت شدیدتری روبه‌رو شده، رقم واقعی احتمالاً «بسیار بیشتر» از این است.
XS
SM
MD
LG