لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

مدیرکل آژانس اتمی «همکاری اساسی» ایران را خواستار شد


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
به دنبال صدور قطعنامه‌ جدیدی از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی، مدیرکل آژانس از ایران خواست تا پیام شورای حکام را دریافت و تلاش بیشتری کند تا به نگرانی‌های جهانی در خصوص برنامه هسته‌ای‌ خود پاسخ دهد.

یوکیا آمانو، روز پنج‌شنبه، ۲۳ شهریورماه، در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه با تأکید بر این‌که هدف این است که همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جهت منافع ایران باشد، گفت: «امیدوارم ایران به روشنی پیام (شورای حکام) را دریافت کرده باشد و با ما همکاری اساسی داشته باشد.»

وی در ادامه این مصاحبه که در مقر آژانس در وین صورت گرفت، بر اهمیت مذاکره برای حل مسئله هسته‌ای ایران تأکید کرد، ولی در عین حال گفت که به دنبال «گفت‌وگوی» صرف نیست و خواستار دستیابی به «نتایج واقعی» است.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۳ شهریورماه با اکثریت آرا قطعنامه‌ای علیه ایران به تصویب رساند و از این‌که ایران همچنان از قطعنامه‌های شورای امنیت «سرپیچی» می‌کند، «ابراز نگرانی جدی» کرد.

در این قطعنامه همچنین نگرانی‌ آژانس در مورد فعالیت‌های ایران در پادگان پارچین بازتاب یافته و آمده است پاکسازی در این محوطه به طور جدی بازرسی مأموران آژانس در آینده (در صورت اجازه دسترسی ایران) را با اختلال مواجه خواهد کرد.

در واکنش به این قطعنامه، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، ۲۳ شهریورماه قطعنامه‌های شورای امنیت و شورای حکام علیه ایران را «غیرسازنده» خواند و گفت: «این قطعنامه هیچ کمکی به حل مسئله ایران نمی‌کند، فقط وضعیت را پیچیده‌تر و سیاسی‌تر می‌کند.»

شورای حکام اگرچه با تصویب این قطعنامه از ایران انتقاد کرده، از ارجاع ایران به شورای امنیت خودداری کرده است.

یوکیا آمانو نیز روز پنج‌شنبه، هم‌سو با شورای حکام از ایران انتقاد کرد و گفت: «ایران به تعهدات خود به طور کامل عمل نمی‌کند».

وی با این‌حال همچنان گفت‌وگو را راه موثری برای حل معضل هسته‌ای ایران دانست و گفت که آژانس «به طور جدی» به مذاکره «متعهد» است.

در حالی که آژانس و ایالات متحده همچنان بر مذاکره با ایران بر سر نگرانی‌های هسته‌ای تأکید دارند، اسرائیل تاکنون و به ویژه در چند وقت اخیر، بارها از گزینه نظامی علیه ایران سخن به میان آورده و جامعه بین‌المللی را متهم کرده است که در مقابل ایران بیش از حد از خود نرمش نشان می‌دهد.

علی‌رغم این اظهارات اسرائیل، یوکیا آمانو روز پنج‌شنبه تأکید کرد: «معتقدم مسئله هسته‌ای ایران از طریق مذاکره قابل حل است.»

قطعنامه جدید صادر شده از سوی شورای حکام، دوازدهمین قطعنامه‌ای است که در ۹ سال گذشته از سوی این شورا علیه ایران صادر می‌شود. نخستین قطعنامه شورای حکام آژانس درباره ایران، ۲۱ شهریورماه ۱۳۸۲ صادر شد.
XS
SM
MD
LG